04 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Minister afsporer statsbanen

Minister afsporer statsbanen

Onsdag, 30. september, 2009, 00:00:00

Vi risikerer at få private selskaber ind på jernbanen, som ikke har de samme interesser som samfundet, advarer trafikøkonom om opsplitning af DSB

Transportministerens plan om at lave DSB til et aktieselskab, der fordeler opgaverne på en række datterselskaber, vil køre statsbanen helt af sporet. Sådan lyder advarslen fra Dansk Jernbaneforbund.
- En opsplitning vil ødelægge DSB fuldstændig. I stedet vil tre private jernbanemonopoler i løbet af få år opdele Europas togdrift imellem sig. De vil også komme til Danmark. Og hvor ligger deres loyalitet? De skal jo tjene penge - og er altid på jagt efter nye strækninger. Passagererne får ringere service og skatteyderne en større regning, siger Ulrik Salmonsen, formand for Dansk Jernbaneforbund.
Han har svært ved at få øje på fordelene ved en opsplitning:
- Allerede i dag er Banedanmark, Trafikstyrelsen og dele af jernbanedriften udskilt fra DSB. Hvis man lægger de tre selskabers udgifter sammen, er de større end dengang, det hele var samlet i DSB. Der er ikke sparet penge. Tværtimod koster det penge at lave en masse små selskaber.
Også trafikøkonom Uffe Jacobsen advarer mod en opsplitning af DSB:
- Har du nogensinde set en manual for vedligeholdelsen af landets stationer? Opgaverne er udspecificeret til mindste detalje: Banedanmark skal tømme skraldespande, og DSB skal pudse ruder! Vi risikerer, at der vil vokse et kæmpe bureaukrati ud af en opsplitning af DSB, erklærer Uffe Jacobsen.
Han advarer mod, at de private selskabers målsætning om at tjene flest penge kan komme i konflikt med samfundets interesser:
- Et privat selskab, der overtager DSB`s stationer, kan eksempelvis finde på at skære ned på åbningstiderne i billetkiosken. Eller helt gå over til billetmaskiner. Det går ud over kunderne, hvis de ikke kan få rådgivning i at købe den billigste billet. Det kan også være det private firma vil spare på vedligeholdelser eller rengøringen af stationen, siger Uffe Jacobsen.
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener ikke, at DSB skal splittes op. Derimod skal hele DSB sælges:
- Skinner, toge og signaler skal overføres til Banedanmark. Herefter skal DSB sælges til et privat selskab indenfor 10-15 år. Til efteråret 2010 vedtager Folketinget en strategiplan for jernbanen, der ryster op i DSB`s ejerforhold, lægger en plan for privatiseringen og for udliciteringer af flere strækninger. Den fri konkurrence skal sættes på skinner, siger han til Arbejderen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


30. sep. 2009 - 00:00   03. sep. 2012 - 13:29

Indland