Børnehaver med uddannet personale og gode normeringer giver mere lighed og klogere børn. Alligevel skal kommunerne spare
Gode normeringer, veluddannet personale og rigeligt med plads at røre sig på giver mere skoleparate børn og større social lighed.
Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).
- Børnehaver af høj kvalitet øger børnenes IQ og indlæringsevne. Børnene trives bedre, stressniveauet falder, og deres sundhed er bedre, siger Mogens Nygaard Christoffersen, seniorforsker ved SFI.
Han har sammen med forskningsassistent Alva Albæk Nielsen set på 40 års forskning på området, og resultatet er ikke til at tage fejl af.
- Jo bedre kvalitet, jo bedre udvikler børn sig på alle områder, konkluderer forskerne.
De peger samtidig på, at kvalitet fører til mindre social ulighed. Børn med belastede opvækstvilkår får bedre uddannelsesresultater senere i skolen, hvis de har gået i en højkvalitetsbørnehave. Flere får en uddannelse og færre bliver arbejdsløse eller kriminelle.
- Hvis man ser børnehaver som en investering i nuværende og fremtidige generationer, så viser erfaringerne, at der kan genereres temmelig store samfundsøkonomiske gevinster af at tilbyde børn en højkvalitetspasning, fastslår Mogens Nygaard Christoffersen.
Forskernes resultater står i skærende kontrast til den virkelighed, mange pædagoger oplever. En undersøgelse fra fagforeningen BUPL viser, at fire ud af ti kommuner arbejder med nedskæringer på børne- og ungeområdet til næste år.
Flere steder klares sparekravene ved at fyre pædagoger og ansætte pædagogmedhjælpere i stedet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278