Når kommunerne skal skære på de sociale institutioner, har de kun taksterne at skrue på. Det rammer beboerne hårdt. Prioritering er nødvendig, mener Venstre
Når de udviklingshæmmede i Nordjylland rammes ekstra hårdt af nedskæringer nu, kan roden findes i den snart tre år gamle strukturreform.
Efter reformen, hvor kommunerne overtog de fleste sociale institutioner fra amterne, har det sociale område oplevet en voldsom markedsgørelse, fortæller Claus Wendelboe, analysechef i Socialpædagogernes Landsforbund.
- Hvor institutionerne før havde en samlet økonomisk ramme, er de i dag finansieret gennem takster, der følger den enkelte borger, så de får hele deres indtægt ved at sælge pladser til forskellige kommuner, siger han til Arbejderen.
Det er taksterne, som bliver sat ned nu. Det er den eneste knap, de trængte kommuner kan dreje på, når der skal spares. Samtidig er det som regel kun en tredjedel eller en fjerdedel af institutionernes brugere, der kommer fra den samme kommune, som institutionen ligger i.
- Det betyder, at hjemmekommunen kun kan indkassere en tredjedel eller en fjerdedel af besparelsen, når taksterne bliver sat ned. Og derfor er kommunerne nødt til at skrue tre eller fire gange så hårdt på knapperne, når der skal spares, forklarer Claus Wendelboe.
Torsdag skrev Arbejderen, hvordan markedsgørelsen af de sociale institutioner tvinger sagsbehandlere og ansatte til at tænke mere på, hvor meget tilbudene koster, end på hvad borgeren har brug for.
Men der er ikke noget at klage over, selvom der skal skæres, mener Venstres kommunalordfører, Erling Bonnesen.
- Selvfølgelig skal der foretages økonomiske prioriteringer, så vi får mest muligt for pengene. Vi har stadig verdens højeste sociale budgetter, siger han til Arbejderen.
DANMARK A/S
Den 17. november stemmer danskerne til kommunal- og regionsvalg i en velfærdsstat under afvikling.
To år efter strukturreformen ligner kommunerne mere koncerner, velfærd er blevet en vare, og borgeren er gjort til kunde i det store supermarked.
Arbejderen sætter op til valget fokus på Danmarks forvandling fra fællesskab til forretning.
Sat til salg?
Har du oplevet, hvordan din velfærd er blevet til en vare - i dit barns institution, på din arbejdsplads eller dine forældres plejehjem?
Så vil Arbejderen gerne høre din historie.
Send en mail til redaktion@arbejderen.dk eller ring på 5077 7904.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278