Bygningsarbejdere og chauffører har mistet tålmodigheden med firmaer, der bryder overenskomsten. De kræver værn mod løndumping
Det skal være slut med vognmænd, der bryder overenskomsten og ansætter udenlandske chauffører til lønninger på 6000 kroner eller mindre om måneden.
Sådan lyder det fra medlemmerne af 3F`s Transportgruppe, der kræver værn mod social dumping ind i overenskomsterne som det absolut vigtigste krav. Forhandlingerne om nye overenskomster for dem er gået i gang, efter at industrien fik et forlig i hus tidligere på ugen.
- Egentlig er vores holdning, at der ikke er grund til at snakke om så meget andet end kravet om sikkerhed mod løndumping. Vi kan aftale nok så mange gode vilkår, men det nytter ingenting, hvis vi bagefter skal blive ved med at se på, at det bliver underløbet. Vi er simpelthen nødt til at få nogle værktøjer ind i overenskomsten, som sikrer kontrol med, at overenskomsten også bliver overholdt, siger Allan Dakin, gruppeformand for chaufførerne i 3F Transport Esbjerg, til Arbejderen.
Han sidder i forhandlingsudvalget og er kaldt til møde i København i morgen til middag, hvor de 'egentlige forhandlinger' på området går i gang.
- Så må vi se, hvad arbejdsgiverne siger. Men ét er sikkert, kommer der ingen sikkerhed mod løndumping ind i det, vi kalder HTS-overenskomsten, så bliver det heller ikke løst på de omkring 20 andre overenskomster på transportområdet, som følger efter, konstaterer den vestjyske fagforeningsmand.
Kampen mod social dumping står også øverst på blokken hos ansatte i byggebranchen. Også her er forhandlingerne startet, efter at Industriforliget er kommet på plads.
- Nøglen til at løse problemet ligger hos arbejdsgiverne, mener Henrik Lippert, formand for 3F Bygge-, Jord- & Miljøarbejdernes Fagforening i København (BJMF).
- Vores krav er klart. Vi vil have det såkaldte kædeansvar skrevet ind i overenskomsten, så hovedentreprenøren hænger på regningen, hvis en underentreprenør render fra løn og andre forpligtelser, siger han til Arbejderen.
Et andet krav fra bygningsarbejderne kalder de tredjepartsforpligtigelse. Det handler om, at man ikke kan sende arbejdet videre til et firma uden overenskomst.
Henrik Lippert var til møde i det 'tekniske' forhandlingsudvalg i onsdags. Samtidig holdt bygningsarbejdernes og arbejdsgivernes topforhandlere møde, men måtte gå hver til sit uden resultat.
I dag gør forhandlerne et nyt forsøg.
Forhandlingerne har fået forligsmand Asbjørn Jensen til at udsætte en eventuel storkonflikt på det private arbejdsmarked i foreløbig 14 dage.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278