13 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

OK2010: Tillidsfolk må se lønsedler

OK2010: Tillidsfolk må se lønsedler

Onsdag, 03. marts, 2010, 00:00:00

3F`s forhandlere mener, at transportforliget sikrer værn mod løndumping. OK 2010 initiativet og Kommunistisk Partis faglige udvalg er skeptiske

Tillidsfolk og fagforening får ret til at tjekke lønsedler og andre oplysninger om ansættelser, hvis der er mistanke om snyd og underbetaling.
Det er en af konsekvenserne af det overenskomstforlig på transportområdet, som DI og 3F`s Transportgruppe blev enige om natten til tirsdag.
- Aftalen har det rigtige sigte. Den tager fat i hvordan, vi kan dæmme op overfor den sociale dumping og giver tillidsrepræsentanterne nogle redskaber til at bekæmpe dumping, siger Bjarne Høpner, formand fra Lager, Post og Servicearbejdernes Forbund. Han har siddet med i forhandlingsudvalget på transportområdet.
- Det er et meget væsentligt skridt, at arbejdsgiverne nu er forpligtet til at levere dokumentationen, så tillidsrepræsentanterne kan tjekke, om overenskomsten er overholdt, fortsætter Bjarne Høpner.
Med forliget får 3F også mulighed for at få indsigt i hvem, der er underleverandør for virksomheder, der er medlem af DI. Samtidig giver DI og 3F hinanden håndslag på, at de sammen vil arbejde for en øget kontrol af virkomheders godskørselstilladelser. Derimod står der intet om det såkaldte kædeansvar, hvor en hovedentreprenør gøres ansvarlig for sine underentreprenøres aflønning og arbejdsforhold.
- Det kan ikke løftes rent juridisk, vurderer Bjarne Høpner
Tiltagene omkring social dumping får ham til at betegne forliget som historisk og anbefale et ja.

Svære redskaber
Hans A. Sørensen, formand for 3F Horsens og talsmand for OK 2010 initiativet er knap så begejstret.
- Desværre er jeg bange for, at der er et generelt træk, som gør redskaberne meget svage. Nemlig at de i praksis er så svære at håndtere, at målet for kontrol og indsats kan være væk, inden vi får mulighed for at gøre noget. Jeg vil til gengæld ikke afvise, at det kan være værktøj, som bringer fagbevægelsen mere aktivt i spil overfor plattenslagere og andre, som prøver at undergrave de danske overenskomster, siger han til Arbejderen.
Morten Rasmussen fra Kommunistisk Partis faglige udvalg erkender, at det kan være en hjælp i tillidsrepræsentanternes arbejde, at de får ret til at se lønsedler.
- Men det her forlig sikrer ikke mod social dumping. Her er intet med om kædeansvar. Hovedentreprenøren er ikke forpligtet, hvis underentreprenører ikke betaler den løn, de skal. Og der står intet om brug af de såkaldte 'arme og ben firmaer', fastslår han.

Lille stigning
Samlet set betegner Morten Rasmussen forliget som en tynd kop te, der ikke engang sikrer reallønnen.
Ifølge forliget stiger grundlønnen med 1,60 kroner i timen i år og 2,25 kroner næste år.
Ligesom på industriens område er der også for transporten indført en aftrædelsesordning, hvor ansatte ved fyring får et engangsbeløb på 5000 kroner, hvis de har været på arbejdspladsen i mere end tre år og opfylder en række andre betingelser.
- På sigt er aftrædelsesordningen med til at udhule dagpengesystemet. I stedet burde fagbevægelsen kæmpe for højere dagpenge, mener Morten Rasmussen.
- Jeg frygter, at det bliver ligesom dengang, vi fik arbejdsmarkedspensionerne. Pludselig blev de modregnet i efterlønnen.
DI udtrykker tilfredshed med aftalen.
- Jeg glæder mig over, at vi sammen med 3F`s transportgruppe har kunne nå et ansvarligt forlig for transportsektoren uden for forligsinstitutionen. Vores altafgørende målsætning har været at finde en aftale, som sikrer rammerne for at styrke vores medlemmers konkurrenceevne, siger DI-direktør Hans Skov Christensen.
Det er den toneangivende 'fællesoverenskomst' for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, der nu er lavet forlig om. Den dækker cirka 14.500 ansatte, og smitter af på resten af transportområdet, der omfatter godt 50.000 3F`ere. Det drejer sig blandt andet om skraldemænd, buschauffører, eksportchauffører, ansatte på vaskerierne samt lagerarbejdere og chauffører, der arbejder på den store ATL-overenskomst. Disse aftaler skal nu på plads.


Sammenbrud
Forhandlingerne om overenskomst for mange af de ansatte på hoteller og restauranter brød sammen natten til tirsdag, hvor 3F og arbejdsgiverorganisationerne Horesta og Dansk Erhverv gik fra hinanden. Forhandlingerne ryger nu over i Forligsinstitutionen.


De vigtigste punkter i Transportforliget

Bekæmpelse af løndumping: Tillidsfolk for 3F får ret til at tjekke lønsedler og andre oplysninger om ansættelser, hvis der er mistanke om snyd og underbetaling. 3F får mulighed for at få indsigt i, hvem der er underleverandører for virksomheder, som er medlem af DI. DI og 3F vil sammen styrke indsatsen for at få skærpet kontrollen med virksomhedernes godskørselstilladelser.

Løn: Grundlønnen forhøjes med 1,60 kroner i timen 1. marts i år og 2,25 kroner 1. marts næste år. Anciennitets-tillægget hæves med 50 øre i timen til næste år. Genetillæg reguleres med 1,5 procent i år og to procent næste år.

Fratrædelsesgodtgørelse: Ved fyring får ansatte der har været ansat i tre år en frætrædelsesgodtgørelse på 5000 kroner. Ved seks års ansættelse er det 10.000 kroner og efter otte år 15.000 kroner. Pengene udbetales kun hvis den fyrede ikke har fået andet job, ikke går på pension og er dagpengeberettiget. Vedkommende må heller ikke have været ansat på funktionærlignende vilkår, have forlænget opsigelsesvarsel eller anden fratrædelsesordning.

Arbejdstid: Ved variende ugentlig arbejdstid kan det maksimale ugentlige timetal øges fra 42 til 44 timer.

Natarbejde: Ansatte med natarbejde får ret til en gratis helbredsundersøgelse. Der sættes desuden penge af til videre forskning i konsekvenserne af natarbejde.

Barsel: Til næste år forlænges perioden med betalt barselsorlov med en uge til moderen og en uge til faderen.

Lønsystemer: 3F og DI er enige om at anbefale indførelsen af produktivitetsfremmende lønsystemer i form af bonusordninger, jobvurderingsordninger og lignende.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


03. mar. 2010 - 00:00   03. sep. 2012 - 12:49

Indland