12 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Tosprogslærere mister støtte

Tosprogslærere mister støtte

Torsdag, 25. marts, 2010, 00:00:00

Dårligere undervisning af de tosprogede elever. Det bliver konsekvensen, når Københavns Kommune fyrer integrationskonsulenter, advarer lærerne

Når lærerne på de københavnske skoler har brug for hjælp til undervisningen af tosprogede elever, så har de ikke længere nogen at gå til. Kommunens integrationskonsulenter, som står for at støtte og rådgive tosprogslærerne, skal nemlig spares væk.
- Det her kommer til at gå ud over de tosprogede elever og deres fremtidsmuligheder. Når vi ikke får den vejledning og viden, vi har brug for, så er det klart, at undervisningen og i sidste ende integrationen bliver dårligere, siger funktionslærer i sprogcenteret på Hyltebjerg Skolen i Vanløse, Monica Eddelman til Arbejderen.
Monica Eddelman underviser selv mange tosprogede elever. Men når opgaverne bliver for store, så har hun mulighed for at sparre med konsulenterne. Derudover bidrager konsulenterne med ny viden på området, som skal styrke Monica Eddelman og de andre lærere, der underviser tosprogede elever, i deres arbejde.
- Når konsulenterne forsvinder, så har vi ikke længere en central enhed, som kan samle og sprede viden på området. Det bliver dermed tilfældighederne, som kommer til at råde, og det kan så blive meget forskelligt, hvordan den enkelte skole håndterer undervisningen, siger Monica Eddelman.
Det er et led i en større spareplan, der får Københavns Kommune til at fyre de i alt seks integrationsmedarbejdere.
- I København kommer der flere børn og ikke tilsvarende flere penge, så det tidligere udvalg og os i det nye udvalg har været nødt til at omprioritere, siger Anne Vang (S), børne- og ungdomsborgmester til Berlingske Tidende.
Hun mener, at lærerne selv kan håndtere de opgaver, som følger med at undervise elever med en anden sprog- og kulturbaggrund end dansk. Men den udmelding er kommunens lærere helt uenige i:
- Det er en katastrofe. Konsulenterne har varetaget meget vigtige funktioner. Det er helt afgørende, at lærerne ved, hvad de gør, og kan få støtte til deres arbejde, siger Jan Trojaborg, formand for Københavns Lærerforening, til Arbejderen.
På trods af, at København har det største antal tosprogede elever, nemlig 10.000, er det den eneste kommune, som vil afskaffe integrationskonsulenterne.
I alle andre af landets større kommuner, der har konsulentordninger, får de lov at beholde deres arbejde.
Fyringerne af tosprogskonsulenterne sker samtidig med, at en ny OECD-rapport fastslår, at danske læreres tosprogs-kompetencer skal være bedre. Rapporten peger på, at mange lærere ikke føler sig tilstrækkeligt kvalificerede til at undervise de tosprogede elever.
Det får Jan Trojaborg til at sætte spørgsmålstegn ved, om kommunens politikere ved, hvad de laver:
- Det virker jo totalt modstridende. Derfor arbejder vi lige nu hårdt på at gøre politikerne opmærksomme på, at de har begået en brøler, siger han.


Antal integrationskonsulenter
København: Ingen konsulenter til de cirka 10.000 tosprogede elever. Indtil 1. april, hvor konsulenterne spares væk, har København haft én konsulent per 1700 tosprogede børn.
Århus: En konsulent per cirka 700 tosprogede elever. Kommunen har cirka 5818 tosprogede elever.
Odense: En konsulent per cirka 1200 tosprogede elever. Kommunen har cirka 3612 tosprogede elever.
Aalborg: En konsulent per cirka 1300 tosprogede elever. Kommunen har cirka 1892 tosprogede elever

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


25. mar. 2010 - 00:00   03. sep. 2012 - 12:49

Indland