Økonomisk pres på universiteterne får underviserne til at lade uegnede studerende bestå eksamen. Derfor kræver de studerende en ny finansieringsmodel
Universiteternes undervisere føler sig presset til at lade de studerende bestå eksamen. Det skyldes, at universiteterne i dag modtager penge per bestået studerende igennem det såkaldte taxametersystem.
En undersøgelse, som Jyllands-Posten har lavet, peger på, at mere end hver sjette underviser lader studerende bestå, selvom de ikke burde være bestået. Underviserne føler sig presset af enten universitetsledelsen eller af taxametersystemet.
Alligevel mener videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), at taxameterordningen virker efter hensigten.
- Jeg er helt opmærksom på, at universiteterne har et økonomisk incitament til at få de studerende til at gennemføre deres studier, siger hun til Jyllands-Posten.
Hun pointerer, at det hænger 'meget godt sammen med' regeringens ønske om at få unge hurtigere igennem studierne.
Den udmelding møder kritik hos venstres videnskabsordfører Malou Aamund, som ønsker 'et opgør med hele taxametersystemet'.
Danske Studerende Fællesråd (DSF) kritiserer også den nuværende taxamentermodel i skarpe vendinger. Alligevel vil de fastholde modellen, men kræver, at den bliver ændret.
- Det bør være antallet af studieaktive studerende, som går til eksamen, der skal udløse pengene. På den måde bliver universiteternes økonomi ikke afhængig af, om de studerende består eksamen eller ej, siger Mikkel Zeuthen formand for DSF til Arbejderen.
Mikkel Zeuthen erkender, at de studerendes forslag ikke er perfekt, men holder fast ved, at det er den bedst mulige model. Ifølge ham er det nemlig meget svært, at finde den helt rigtige måde at give universiteterne penge på.
For eksempel frygter han, at en afskaffelse af taxametersystemet kan få konsekvenser for den frie forskning.
- Problemet med udelukkende at få penge gennem finansloven er, at bevillingerne kan risikere at blive styret politisk. Et eksempel kunne være, at regeringen ikke ønsker at sætte penge af til RUC, fordi de mener, at det universitet er ræverødt, mens de gerne vil give Copenhagen Business School en hel masse, forklarer Mikkel Zeuthen.
Han tilføjer, at mens taxametersystemet kan være en fordel på universitetet, behøver det ikke at være det på hverken gymnasie- eller erhvervsskoleområdet, hvor systemet også er indført.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278