Transportministeren skal på tirsdag gøre rede for omfanget af nedskæringer på den kollektive bustrafik
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/03-besneds-066.jpg)
I dag får Guldborgsunds borgmester John Brædder overrakt mere end 600 underskrifter fra vrede lokale borgere fra hele kommunen - især i udkantsområderne.
I december slagtede politikerne aftenbusserne til og fra Nykøbing. Nu kræver borgerne busserne tilbage.
Initiativet til underskriftsindsamlingen er taget af en række kulturinstitutioner samt ungdoms- og idrætsforeninger i kommunen, heriblandt Scala Bio, Teatret Masken, Guldborgsund Ungdomsråd og Dagligstuekoncerter i Maglebrænde.
- Konsekvensen af at fjerne aftenbusserne er, at borgere uden bil ikke kan deltage i sportstræning, aftenskole, en tur i biografen, teaterforestillinger, foredrag, familie- og vennebesøg. Stort set alt kulturelt liv for os i udkantsområderne er jo centreret i Nykøbing, fortæller Peter Abrahamsen fra Dagligstuekoncerter i Maglebrænde til Arbejderen.
Han har tvillinger på 19 år, der spiller tromme og klaver i musikskolen i Nykøbing.
- Musikskolen slutter klokken 22. Den sidste bus kører klokken 21.15. Derfor er vores unge helt afhængige af at låne en bil eller blive hentet og bragt af forældrene, uddyber Peter Abrahamsen.
Initiativet har samlet en række udsagn fra borgere, som er afhængige af aftenbusserne. 'Jeg har aftenarbejde, og når jeg har fri klokken 22, kan jeg ikke komme hjem med bussen, som kørte klokken 23, inden den blev sparet væk', skriver en borger i Gedser.
'Jeg har måtte begynde at cykle fra Horreby til mit arbejde i Nykøbing for at kunne komme hjem om aftenen', skriver en borger fra Horreby.
Også på Langeland bliver der færre busser. Hvis du for eksempel skal med bussen fra Rudkøbing til Svendborg, bliver der fremover kun halvt så mange afgange. Det er konsekvensen af den nye køreplan, som lokalpolitikerne i Langeland Kommune vedtog i sidste måned.
På tirsdag den 13. april er transportminister Hans Christian Schmidt kaldt i samråd i Folketinget Trafikudvalg. Her skal han svare på omfanget af nedskæringer i den offentlige bustrafik.
Ministeren har netop afleveret en oversigt over antallet af årlige køreplan-timer i regionerne til trafikudvalget.
Værst ser det ud i Sønderjylland, hvor regionen har barberet buskørslen ned med 17 procent. I Nordjyllands Trafikselskab planlægger kommuner og regioner at skære to procent af køreplan-timerne. På Fyn planlægges der nedskæringer i kørslen på 120-130.000 køreplan-timer, oplyser transportministeren.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278