Siden 1980 er prisen på et klip i et tre-zoners kort steget med 688 procent – men transportministeren mener, at høje takster er en myte.
»Det er en myte, at den kollektive trafik befinder sig i en nedadgående spiral med faldende passagertal og stigende priser…«
Sådan indleder transportminister Hans Christian Schmidt (V) sin nye redegørelse om kollektiv trafik, som blev offentliggjort i går. Ministeren har svært ved at få armene ned over udviklingen i den kollektive trafik – men miljøorganisationen NOAH vil gerne hjælpe ham:
– Ministeren indrømmer jo selv, at priserne faktisk er steget. Det afgørende er, at almindelige mennesker oplever at priserne er for høje. Og det, går ud over miljøet. I hovedstaden kan du købe over en liter benzin for prisen af af ét to-zoners klip. Køber du en billet kan du købe to liter benzin. Derfor tager mange mennesker selvfølgelig bilen, siger Ivan Lund Pedersen fra NOAH’s trafikgruppe til Arbejderen.
Selvom ministeren gerne vil give indtrykket af det modsatte, har billetpriserne faktisk været støt stigende de seneste år: »Takststigningerne har siden 2005 ligget på et stabilt, lavt niveau på cirka tre procent om året«, skriver Transportministeriet.
Og kigger man længere tilbage, er priserne eksploderet, påpeger Ivan Lund Pedersen.
– Det kan godt være, at priserne ikke er steget så voldsomt de sidste tre-fire år. Men ser du ud over de sidste par år, afsløres en voldsom stigning i taksterne. Siden 1980 er prisen på et tre-zoners gult klippekort i hovedstadsområdet steget med 688 procent, uddyber han.
Skal man tro transportministeren, er antallet af passagerer stigende i den offentlige trafik. Men det afhænger af øjnene der ser. Ivan Lund Pedersen undrer sig over, hvordan transportministeren når frem til, at flere tager det offentlige.
– Desværre vil ministeren kun fremhæve solstrålehistorierne, nemlig at der er kommet lidt flere påstigninger i tog og metro. Til gengæld er der kommet færre i busserne, som kører med langt de fleste passagerer, siger han.
Transportministeren nævner i sin indledning ikke med ét ord at antallet af påstigninger i landets busser er faldet med seks millioner – fra 368 til 362 millioner.
Transportministeriets tal rækker kun frem til 2008. Hvordan det herefter er gået med antallet af passagerer og priserne vides ikke.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278