Skolens rejsehold vil have folkeskole i verdensklasse – men hvor pengene kommer fra, bliver der ikke talt om.
Danmark skal have en af verdens fem bedste folkeskoler – men prisen taler vi ikke om. Der blev ikke sagt et ord om kommunernes stramme budgetter, da Skolens rejsehold i sidste uge fremlagde sine bud på, hvordan kvaliteten i den danske folkeskole kan løftes.
– At løfte folkeskolen til verdensklasse samtidig med at man sparer, er som at bage brød uden mel – det kan ikke lade sig gøre, siger formand for Danske Skoleelever, Troels Boldt Rømer.
Han peger på, at en undersøgelse fra BDO Kommunernes Revision netop har vist, at der sidste år blev brugt seks procent færre penge per elev end i 2002.
Skolens rejsehold blev nedsat af regeringen i januar for at kortlægge styrker og svagheder i Folkeskolen. Holdets arbejde udmøntede sig sidste uge i ti anbefalinger til blandt andet bedre læreruddannelse, større skoler, mere lokal frihed på skoler og i kommuner og øget fokus på læreplaner og resultater.
– Målet er en folkeskole i verdensklasse. Det er ikke en umulig opgave, men det kræver mod, viljefasthed og mange års tålmodighed fra beslutningstagerne at nå i mål. Der er ingen nemme eller hurtige løsninger, sagde rejseholdets formand, Jørgen Søndergaard, ved fremlæggelsen.
Danmarks Lærerforening roser en række af rejseholdets forslag, men kritiserer at holdet ikke har fulgt lærernes råd om også at forholde sig til ressourcebehovet til undervisningen.
– Anbefalingerne bærer præg af, at de er udarbejdet under stort tidspres, og det har jeg stor forståelse for. Rejseholdet understreger, at man bør basere sig på forskning frem for holdninger, men en række af deres forslag er faktisk holdningsprægede og i modstrid med, hvad forskningen siger. Det gælder offentliggørelse af testresultater, resultatløn til skoleledere og opløsning af klassefællesskabet gennem ubegrænset holddeling og linier, siger lærernes formand, Anders Bondo Christensen.
Med afslutningen på rejseholdets arbejde tager regeringen hul på det »360 graders eftersyn« af den danske folkeskole, som statsminister Lars Løkke Rasmussen bebudede i sin nytårstale i år.
Her opfordrer Anders Bondo Christensen til at styrke lærernes mulighed for at give eleverne god undervisning – blandt andet gennem bedre læreruddannelse og efteruddannelse.
– Vi har brug for opbakning og politisk ro om skolen frem for konstante lovændringer, siger han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278