Skoleledere skal belønnes kontant for gode resultater. Skolernes rejsehold anbefaler mere konkurrence som led i regeringens »360 grader eftersyn« af folkeskolen.
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/03-rejsehold-108.jpg)
Flere tests og mere intern konkurrence mellem skolerne. Det bliver vilkårene for fremtidens folkeskole, hvis skolernes rejsehold skal have lov til at bestemme.
Efter at have rejst rundt på landets folkeskoler, vurderer rejseholdet, som er nedsat af regeringen, at der er brug for mere offentlig bevågenhed på skolernes resultater.
– Vi ønsker, at folkeskolen skal udvikle en evalueringskultur, hvor der sættes fokus på de gode resultater. Og her er tænkningen naturligvis, at når en skole forsøger at opnå de gode resultater, så bliver den også bedre, siger Eva Hofman-Bang fra skolernes rejsehold til Arbejderen.
Hun er til daglig direktør for uddannelsescenteret København Vest.
I modsætning til rejseholdet tror formanden for Danmarks Lærerforening (DLF), Anders Bondo Christensen, ikke på, at et stærkt fokus på resultater kan skabe en af verdens bedste skoler, som er regeringens målsætning.
– Al forskning viser, at vi ikke får en bedre folkeskole ved at fokusere mere på resultaterne. Det vil tværtimod betyde, at undervisningen vil blive rettet ind efter, hvad der kan opsamles i tests og det vil til hver en tid skade den brede faglighed, understreger han overfor Arbejderen.
En af måderne, som rejseholdet anbefaler øget opmærksomhed på resultaterne, er at gøre skolernes præstationer offentligt tilgængelige.
Men det frygter lærerfomanden vil medføre, at skolerne skal konkurrere om, hvem der kan leverer de bedste resultater i stedet for at samarbejde.
Den frygt er velbegrundet, mener skoleledernes formand, Anders Balle. Til Arbejderen siger han:
– Offentliggørelse kan virke stærkt negativt og give dårlig energi til de skoler, som ikke kan præsentere så flotte resultater. Ideen om, at hvis vi bare konkurrerer, så skal de mindre gode nok tage sig sammen, den holder altså ikke, forsikrer Anders Balle.
Lige netop den idé, mener Eva Hofman-Bang ellers er den helt rigtige vej at gå for skolerne.
– Vi tror på, at det man kan kalde sund konkurrence er godt, fordi det betyder, at hvis man oplever, at en skole har flyttet sig i en god retning, så vil det påvirke andre skoler til at gøre det samme, forklarer hun.
Rejseholdet vil ikke bare nøjes med at offentliggøre skolernes resultater, de ønsker tilmed en kontant belønning til de skoleledere, som kan vise flotte resultater. Og dét sender Anders Balle op i det røde felt:
– Jeg vil gerne slå fast, at det på ingen måde er det, som driver skolelederen. Det er der imod når vi kan se, at det vi laver i det daglige har betydning for skolens elever og for lærerne, siger han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278