Det går især ud over udkants-Danmark, når politikerne skærer ned på antallet af lokale busser.
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/03b-bus-125.jpg)
Hjulene på bussen kører ikke rundt på Langeland, Fyn, i Midtjylland og flere store dele af Danmark.
Her er de lokale politikere netop nu i gang med at nedlægge busafgange i stribevis.
På Langeland halveres antallet af busafgange i år, mens hele Fyn skærer busdriften ned med 17 procent. IMidtjylland nedlægger det lokale trafikselskab Midttrafik 120.000 køreplanstimer eller 13 procent af al buskørsel.
Det viser en rundringning, som Ingeniøren har foretaget. Det går især ud over udkants-Danmark, når de lokale køreplaner bliver barberet:
– Den traditionelle landbus med dens betjening af de mindre bysamfund er ved at blive udfaset. Vi har oplevet, at regionspolitikere foretager en klar prioritering af midlerne til bustrafik, der indebærer flere busser omkring de store byer, men til gengæld langt færre busser i landområderne, siger direktør i FynBus, Carsten Hyldborg til Ingeniøren.
Han bakkes op af trafikforsker Henrik Harder fra Aalborg Universitet, der advarer mod, at busserne er ved at blive et storbyfænomen.
ILangeland Kommune frygter borgmesteren for de langsigtede konsekvenser af at nedlægge ruter og afgange på landet:
– Nu bliver det endnu sværere at få ressourcestærke familier til at bosætte sig i yderområderne, hvis for eksempel teenagebørnene ikke kan tage bussen til skole eller til fritidsaktiviteter om eftermiddagen, siger borgmester Bjarne Nielsen.
Ifølge Trafikstyrelsen er der forsvundet ikke mindre end 37 millioner påstigere fra Danmarks busser siden år 2000. Det svarer til et fald på ti procent fordelt på hele landet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278