07 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Mærsk tjener tykt på fyringer

Mærsk tjener tykt på fyringer

Torsdag, 19. august, 2010, 09:43:10

Mærsk-koncernen har scoret 14 milliarder kroner efter skat i årets første halvdel – blandt andet ved at fyre tusindvis af ansatte.

Mærsk tjener tykt på fyringer
Bille
Tusindvis af fyringer og forretninger som for eksempel container-transport af amerikansk krigsmateriel i Afghanistan er blandt den »rettidige omhu«, der har sikret Mærsk og hans aktionærer en profit på 14 milliarder kroner efter skat i årets første halvdel.

Mærsk-koncernen har tjent godt 14 milliarder kroner i profit – efter skat i første halvdel af 2010.

En stor del af overskuddet skyldes tusindvis af fyringer som led i det spareprogram, der skal skære næsten tre milliarder af koncernens omkostninger.

Det fremgik, da administrerende direktør Niels Smedegaard Andersen i går kunne fremlægge det næstbedste halvårsregnskab i koncernens historie.

– Hvis vi havde haft omkostninger som i 2007, så havde vi ikke tjent penge, siger  Niels Smedegaard Andersen.

Størstedelen af koncernens profit kommer fra containertrafikken i Mærsk Line, som i først halvdel af 2010 har givet et overskud på 6,9 milliarder kroner før skat – mod et underskud på 5,2 milliarder kroner i første halvdel af 2009.

I samme periode har Mærsk Line fyret 1150 ansatte. Desuden er et større antal danske søfolk blevet erstattet med lavtlønnet udenlandsk arbejdskraft.

I alt har Mærsk-koncernen i de sidste par år fyret mellem 2000 og 3000 ansatte, og der er flere fyringer på vej.

Det mærker arbejderne på Lindøværftet, hvor 2000 ansatte mister jobbet frem til 2012, hvor Mærsk drejer nøglen om på værftet.

Værftet har fået fem linjers omtale i Mærsk-koncernes årsregnskab hvor det fremgår, at underskuddet i første halvår har været på 103 millioner kroner.

Det betyder med andre ord, at hvis Mærsk-rederiet  havde brugt syv promille af koncernens overskud på at give bedre priser for de skibe, de bestiller på Lindøværftet, ville værftet ikke have haft underskud

Koncernens overskud viser, at lukningen af værftet ikke er økonomisk bestemt, men en politisk beslutning, mener Lindøarbejdernes fællestillidsmand, Per Andersen.

– Der er masser af penge i Danmark til at drive et skibsværft. Lindøværftet er konkurrencedygtigt – hvis man bare ville give os lov. Men det er jo ikke kun den lille havfrue, man flytter til Kina – det er hele industrien. Det her drejer sig om samfundsbeslutninger, og om politikere, der lader stå til, siger han til Arbejderen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. aug. 2010 - 09:43   03. sep. 2012 - 12:41

Indland