Når eleverne har indflydelse på undervisningen og synes det er sjovt at gå i skole lærer de også mere, viser nye Pisa-tal.
Når eleverne har indflydelse på undervisningen og synes det er sjovt at gå i skole klarer de sig også bedre på karakterskalaen.
Det fremgår af de såkaldte Pisa-tal for folkeskolen, som blev offentliggjort i går.
– Pisa er meget mere end en rangorden man kan konkurrere om. Det her viser hvilke styrker i det danske skolesystem vi har at bygge på, påpeger Dorte Lange, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening.
Pisa-tallene undersøger færdigheder blandt 15-årige skoleelever i 33 OECD-lande. I år har undersøgelsen fokuseret særligt på læsning.
Tallene viser blandt andet at Danmark sakker bagud på læseområdet og kommer sidst i rækken af nordiske lande. Det får undervisningsminister Tina Nedergaard til at love endnu mere fokus på matematik og dansk i den folkeskolereform, hun fremlægger i dag.
– Disse tal viser endnu en gang, at selv om vi har en af verdens dyreste folkeskoler, har vi ikke en af verdens bedste folkeskoler, siger hun.
Men der er ikke brug for mere af den samme medicin, mener Enhedslisten, som kalder Pisa-resultaterne en falliterklæring for regeringens uddannelsespolitik-
– PISA undersøgelsen har jo været regeringen vigtigste kompas – og nu viser undersøgelsen, at det står dårligere til med læsningen i dag end da regeringen trådte til. Det er en total fallit for regeringens skolepolitik, siger politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.
Folkeskoleloven er allerede blevet ændret 28 gange siden regeringen kom til i 2011. Danmarks Lærerforening opfordrer til at man i stedet lytter til forskningen på skoleområdet.
Dorthe Lange opfordrer til at lytte til forskningen på skoleområdet.
– Lærernes kvalifikationer er det mest afgørende for elevernes resultater. Det viser såvel PISA som forskningen. Vi ved også, at antallet af undervisningstimer er afgørende. Alligevel føres der så stram økonomisk politik, at elevernes timetal beskæres år for år, og niveauet for lærernes efteruddannelse i Danmark har en international bundplacering, siger Dorte Lange.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278