Regeringen vil dele folkeskolens elever i stærke og svage – stik imod anbefalingerne fra PISA.
De dygtigste og mest talentfulde folkeskoleelever skal dyrkes med talentklasser, niveaudelte hold og eliteidræt.
Det lægger regeringen op til i sit nye folkeskoleudpil – i direkte modstrid med de seneste PISA-resultater, som viser, at eleverne klarer sig dårligere i de lande, der deler eleverne op i fagligt stærke og svage.
– De stærke får en lille bonus, men de svage klarer sig meget dårligere, så det samlede gennemsnit falder, siger Dorte Lange, formand for det skole- og uddannelsespolitiske udvalg i Danmarks Lærerforening, til Arbejderen.
PISA-tallene blev offentliggjort blot en dag før regeringens folkeskoleudspil, men undervisningsminister Tina Nedergaard valgte at fokusere på anbefalingerne af flere test og karakterer i stedet for roserne til den ikke-opdelte undervising.
– Vi forstår simpelt hen ikke hvorfor regeringen gang på gang afviser at lytte til forskningen når den vil ændre folkeskolen, siger Dorte Lange.
I folkeskoleudspillet, som blev fremlagt i onsdags, vil regeringen give kommunerne mulighed for at oprette »talentklasser« på alle klassetrin, hvor der kan undervises i bestemte fag på et højere niveau.
Samtidig vil regeringen give større mulighed for at lave hold på tværs af klasserne, som eksempelvis deler eleverne ind efter deres faglige niveau og koncentrationsevne.
Endelig skal Undervisingsministeriet kunne give skolerne tilladelse til at oprette særlige eliteidrætsklasser.
I Dansk Folkeparti er uddannelsesordfører Marlene Harpsøe positiv overfor regeringens tanker om talentdyrkelse.
– Vi skal jo ikke altid gøre som eksperterne siger, siger hun til Arbejderen.
En folkeskole, der deler eleverne i fagligt stærke og svage vil ikke blot få et lavere fagligt niveau, men også svigte en vigtig del af sin almendannende rolle, mener Dorte Lange.
– De stærke elever lærer ikke at arbejde sammen med folk, der har andre forudsætninger end dem selv, og det er kompetencer de nemt kan komme til at mangle senere i arbejdslivet, advarer hun.
Regeringen har nedsat en talentarbejdsgruppe, som til næste forår vil komme med flere forslag til, hvordan folkeskolen kan dyrke de særlige talenter.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278