03 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

S og SF hiver i nødbremsen

S og SF hiver i nødbremsen

Torsdag, 06. januar, 2011, 09:51:25

Hvis Socialdemokraterne og SF får regerings¬magten, er de klar til at sætte en stopper for transportministerens planer om at udlicitere flere DSB-strækninger.

Det skal fortsat være DSB, der kører tog mellem Aalborg og København, mener S og SF. Strækningen er ellers guf for Arriva, fordi der er mange passagerer.
pn

Arriva og de andre private togselskaber, der har tænkt sig at byde ind på strækningen Aalborg-København, skal ikke glæde sig for tidligt.

Et regeringsskifte kan nemlig bevare strækningen på DSB's hænder og dermed sætte en stopper for Venstres planer om at få private firmaer ind på ruten.

– Det kan slet ikke lade sig gøre med flere afgange på Aalborg - København. Der er ikke flere spor at køre på. Hvis transportministeren vil have flere tog ind på den strækning, kan de altså kun tages ét sted fra, nemlig fra DSB, siger trafikordfører for Socialdemokraterne, Magnus Heunicke til Arbejderen.

Han bakkes op af sin kollega fra SF, Anne Baastrup:

– Vi har ingen planer om at udbyde den strækning. Jeg har svært ved at se, hvordan det kan lade sig gøre at udlicitere den strækning, hvis man tager DSB’s virksomhed alvorligt. For hvem skal så betale for de ruter, der giver underskud, spørger SF-trafikordføreren.

Hun har kaldt transportministeren i samråd for at få nogle konkrete bud på, hvordan udliciteringen skal kunne lade sig gøre.

De to partier erklærer sig også parat til at droppe Venstres planer om at udlicitere alle togstrækninger i Danmark.

– Man kan godt have en holdning til, at man skal give DSB's strækninger til udenlandske togselskaber. Det er jeg ikke enig i. Det giver ikke bedre tog i Danmark. Skal vi fremover klage til Berlin, hvis der er noget galt med togdriften? I Tyskland vil de selvfølgelig prioritere deres egen togdrift først, siger Magnus Heunicke.

Han mener, at regeringen opfører sig som en kapitalfond ud fra princippet »skær ned og skær fra«:

– Det er ikke en særlig langsigtet vision for fremtidens danske jernbanetrafik. Istedet skal vi bevare de danske togstrækninger og DSB på offentlige hænder og give DSB mulighed for at udvikle sig, mener den socialdemokratiske trafikordfører.

– Jeg kan ikke forestille mig, at en ny regering vil bryde det danske jernbanenet op i forskellige selskaber. Det vi set en række dårlige erfaringer med i eksempelvis Storbritannien, som er blevet togmæssigt helt underdrejet. Her er forskellige operatører gået konkurs. Det har ført til aflysninger og kaos. Togdriften er en vigtig del af et samfunds infrastruktur. Og i disse klimatider er det vigtigt, at vi tænker på CO2-udslippet. Det er for vigtigt til at overlade til et privat wild west, siger han.

Socialdemokraterne vil dog fortsat udlicitere strækningen i Midt- og Vestjylland, hvor Arriva for øjeblikket kører tog.

– Det er fint, at DSB har fået konkurrence i Midt- og Vestjylland. Men det er en strækning, der er isoleret fra den øvrige jernbanetrafik. Derfor kan det lade sig gøre. Det førte til kaos, da man udliciterede togdriften på Kystbanen, som også bredte sig ind på Hovedbanegården, forklarer Magnus Heunicke.

Han mener, at en kommende S-SFregering skal tage udliciteringen af Kystbanen op til overvejelse, når kontrakten udløber i 2015.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


06. jan. 2011 - 09:51   03. sep. 2012 - 12:42

Indland