02 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Odder mister hver femte lærer

Odder mister hver femte lærer

Tirsdag, 08. februar, 2011, 10:30:36

På bare to år har kommunerne nedlagt 2626 lærerstillinger på to år. I Odder Kommune koster nedskæringerne hver femte lærerstilling.

Odder er en af de kommuner, der er hårdest ramt af de voldsomme nedskæringer på lærerne. Her protesterer kommunalt ansatte i Odder på et byrådsmøde over fyringsrunderne sidste år.
Michael Klodos

I Odder Kommune i Midtjylland bliver hver femte lærerstilling i år sparet væk.

Odder er en af de kommuner, der er hårdest ramt af de massive nedskæringer på landets 55.000 folkeskolelærere.

Formand for lærerne i Skanderborg-Odder Kredsen, Bent Eriksen, advarer om alvorlige konsekvenser:

– Vi kommer til at se »læsebånd« hvor vi for eksempel tager 20 minutter om morgenen, hvor hele skolen læser sammen, så man kan spare måske hver tredje lærer i det tidsrum. Vi får større hold, eleverne får færre timer, der bliver mindre læsevejledning, IT-vejledning, alle lejrskoler bliver fjernet nu og der er efteruddannelsesstop for alle lærere, fortæller han.

Billedet er næsten lige så slemt i resten af landet.

Nye tal fra Danmarks Lærerforening viser, at kommunerne på landsplan nedlægger 1536 lærerstillinger i år. Sammenlagt med de 1090 lærerstillinger, der blev nedlagt i 2010, betyder det, at der i alt er 2626 færre lærerstillinger.

– Regeringen taler konstant om deres højt profilerede ambitioner for folkeskolen. Samtidig er det inden for et år besluttet at nedlægge mere end 2600 lærerstillinger i folkeskolen. Det skriger til himlen, mener Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

I mere end fire ud af fem kommuner nedlægges der lærerstillinger i det kommende skoleår. Kun en brøkdel, 156 stillingsnedlæggelser, begrundes i faldende børnetal.

– I efteråret hånede regeringen alle, der ikke betingelsesløst skrev under på det, de selv kaldte ambitiøse målsætninger for folkeskolen år 2020. Jeg synes ærligt talt, at regeringen skulle tage ansvar for, at det er muligt at give eleverne god undervisning her i 2011, siger lærerformanden.

Bent Eriksen ægrer sig over, at elever der er helt parate til at bliver undervist, kommer til at vente forgæves, fordi der mangler lærere.

– Det er jo et etisk problem, at vi her har nogle elever, der er parate til at modtage undervisning, og så kan vi ikke give dem den, forklarer han.

Regeringen har flere gange understreget overfor kommunerne, at de bør nedbringe antallet af elever i specialundervisning. Sammen med de færre lærerstillinger, får  det Bent Eriksen til at frygte for lærernes helbred.

– Jeg er nervøs for, at presset bliver for stort. Inklusion af elever fra specialundervisning presser lærerne meget. Skolelederne skal i samarbejde med lærerne finde ud af, hvordan det skal gøres. For det er for svært for den enkelte lærer at klare alene, fastslår Bent Eriksen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. feb. 2011 - 10:30   03. sep. 2012 - 12:41

Indland