Bruce Powers skibe med radioaktivt affald igennem de danske farvande vil blive de første i en uendelig række, hvis projektet lykkedes, advarer ekspert.
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/green.jpg)
De 1600 ton radioaktivt affald, som det canadiske energiselskab Bruce Power vil sende til destruktion i Sverige via danske farvande, er 50 gange så radioaktivt, som Det Internationale Atomenergiagentur (IEA) anbefaler.
Sådan lyder advarslen fra Kommunernes Internationale Miljøorganisation (KIMO), der tæller kommunerne rundt om Nordsøen, heraf ti danske: Frederikshavn, Jammerbugt, Thisted, Lemvig, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Varde, Esbjerg, Fanø og Tønder.
Det radioaktive affald skal sejle den halve jordklode rundt for – via enten Øresund eller Storebælt – at nå til det svenske firma Studsvik, som skal rense 90 procent af affaldet. De resterende ti procent mest radioaktive affald bliver sendt retur til Canada.
– Hvis der først bliver åbnet op for den her slags atomaffaldstransporter, som langt overskrider de internationale anbefalinger for sikker transport, så vil transporterne fortsætte i det uendelige, siger Niels Henrik Hooge til Arbejderen.
Han har været rådgiver for en række miljøorganisationer, blandt andet Det Økologiske Råd, og er tidligere talsperson for Barsebäck-offensiv.
– Den her transport er den første af sin slags. Derfor er netop den her transport vigtig at få stoppet. Det svenske firma Studsvik blev for nyligt privatiseret. De skal fremover leve af netop den her slags ordrer, forklarer Niels Henrik Hooge.
Gennemsejlingsret
Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder afviser, at Danmark kan gribe ind overfor skibet:
– For skibe, der sejler i transit i dansk territorialfarvand, er der uindskrænket gennemsejlingsret. Vi kan således ikke nægte skibe at sejle gennem dansk territorialfarvand med farligt gods, herunder radioaktive stoffer. Det ville være i strid med international ret. Vi kunne heller ikke i sin tid forhindre Sovjets atombærende krigsskibe i at sejle igennem de danske farvande, siger Bertel Haarder til Arbejderen.
Men ministeren er glad for, at der er nye regler på vej, så skibene fremover i det mindste skal fortælle, om de har farligt gods om bord.
– Skibe, som passerer Øresund fra 1. september 2011, skal rapportere om eventuelt farligt gods, som de har med om bord. Danmark arbejder i FN’s Søfartsorganisation for at få godkendt et lignende rapporteringskrav for Storebælt. Dermed vil vi få mere viden om de skibe, der sejler med farligt gods igennem vores farvande, uddyber Bertel Haarder.
Farligt for søfolk
En af årsagerne til, at det radioaktive affald så massivt overskrider de internationale anbefalinger for radioaktivitet er, at der er tale om store dampgeneratorer, som ikke kan pakkes forsvarligt ind.
– Sandsynligvis smides de radioaktive generatorer bare i lasten. I så fald vil det være svært at undgå, at søfolkene bliver udsat for radioaktivitet. Der er jo ikke noget sikkert sted på sådan et skib, advarer Niels Henrik Hooge.
Hos det svenske firma Studsvik vil 90 procent af atomaffaldet blive behandlet - og herefter genanvendt i knive, gafler, byggematerialer osv. EUhar godkendt cirka 70.000 forskellige produkter, hvor radioaktivt materiale kan blive genanvendt.
Der er ingen nedre grænse for radioaktivitet. Selv i små meget små mængder, kan det være kræftfremkaldende, advarer den danske ekspert.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278