De danske folkeskoleelever skal undervises i den danske model, mener 3F-Ungdom. Men det bliver de allerede, mener undervisningsministeren.
55,8 procent af 3F's medlemmer og to trediedele af landets gymnasieelever ved ikke, at mindstelønnen er aftalt gennem overenskomster.
Det er den chokerende kendsgerning, der får de faglige unge i 3F-Ungdom til at kræve den danske arbejdsmarkedsmodel på skemaet i landets folkeskoler.
– Det er jo meningen, at folkeskolen skal forberede os til samfundslivet, og en stor del af det liv er jo arbejdsmarkedet, siger formand for 3FU, Peter Bøgh, til Arbejderen.
– Derfor mener vi, at det er vigtigt, at eleverne fra 7. klasse og op, i samfundsfagsundervisningen bliver præsenteret for arbejdsmarkedets parter og lærer, hvordan løn og arbejdsforhold bliver aftalt i Danmark.
Men minister for børn og undervisning, Christine Antorini (S), mener allerede, at den danske model er dækket ind under både samfundsfag og det fag, som hedder Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsorientering.
Desuden kan alle problemer ikke løses i folkeskolen:
– Jeg tror, at man kunne lave en række undersøgelser om, hvad folk ikke ved, selvom de har hørt det i skolen. Det at blive undervist er jo ingen garanti for, at man husker det livet igennem, siger Christine Antorini til Arbejderen.
Men PeterBøgh fastholder at skolerne ikke prioriterer området højt nok.
– Det må ministeren erkende, når så mange mennesker tror, at mindstelønnen er fastsat ved lov. Hvis eleverne virkelig blev undervist i deres rettigheder, ville vi ikke have så mange sager om unge, der bliver misbrugt af en arbejdsgiver. Og det har ministeren altså også et ansvar for, siger han.
LO-formand på Sydfyn, Tonni Hansen, har gode erfaringer med at undervise folkeskoleelever i det danske overenskomst system gennem LO’s skolekontakt-ordning.
– Men skolerne bruger os mindre og mindre, forklarer Tonni Hanen, der ikke kan forstå, hvorfor området ikke bliver prioriterer højere.
– Det er sgu da i den grad væsentligt, at ungerne lærer om det arbejdsmarked, som de måske allerede er en del af, siger han og fortsætter:
– Det er jo et helt unikt system, vi har i Danmark, at vi stemmer om vores overenskomst. Det fatter jeg simpelthen ikke, at man ikke gør mere ud af at fortælle børnene.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278