Eleverne er ikke inviteret med når Børne- og Undervisningsministeren sætter fremtidens folkeskole til debat. Ærgerligt, lyder det fra Danske Skoleelever.
Ingen af landets elevorganisationer er inviteret med i det nye samarbejde om fremtidens uddannelser, som Børne- og Undervisningsminister Christine Antorini lancerede onsdag.
Børne- og Undervisningsministeren offentliggjorde onsdag oprettelsen af en dialoggruppe, som skal inspirere til forandring på folkeskoler, ungdomsuddannelser og i daginstitutioner.
Gruppen består af eksperter, lærere, pædagoger, institutionsledere og erhvervsliv. Men altså ingen elever.
– Det er vi ærgerlige over. Eleverne er jo trods alt en rimelig vigtig part i udviklingen af folkeskolen, siger formand for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, til Arbejderen.
De 23 eksperter i dialoggruppen skal frem mod det såkaldte Sorø-møde i august skal lave et nyt »manifest« for de værdier, folkeskolen og børneinstitutionerne bygger på. Det sker som et led i projektet »Ny Nordisk Skole«.
Ispidsen for gruppen sidder næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, og direktør for Dansk Industri, Lars Goldschmidt.
– Vi skal sætte ord på, hvad det er for værdier, vi mener der er væsentlige i den nordiske skoletradition, som vi vil bevare og bygge på, og så vil vi se på, hvad for nogle kompetencekrav samfundet vil stille i fremtiden, siger Dorte Lange til Folkeskolen.dk.
Det er Christine Antorini selv der har håndplukket de 23 medlemmer af dialoggruppen. I sin præsentation af projektet lagde ministeren vægt på at hun er interesseret i at underbygge en forandring »nede fra«.
– Hvis man virkelig vil skabe forandring, så kan man ikke alene gøre det gennem lovgivning. Så må man i lige så høj grad tage de eksperter, der er ude omkring børnene, nemlig lærerne, pædagogerne og lederne med, sagde hun.
Derfor undrer det folkeskoleeleverne at de er blevet forbigået. Men de vil alligevel blande sig i debatten, fastslår Vera Rosenbeck.
– Nu må vi forsøge at bruge de andre kanaler vi har til rådighed til at forsøge at komme igennem med vores bud på de værdier, som vi mener skal skabe grundlaget for fremtidens folkeskole, siger hun.
Hun mener ikke kun det er eleverne der mangler i Børne- og Undervisningsministerens projekt. Vera Rosenbeck efterlyser også klare mål.
– Det er rigtigt dejligt at ministeren ligger op til at diskuterer værdier. Men jeg synes vi mangler nogle mål. Hvor vil Christine Antorini hen med folkeskolen, spørger hun.
Læs mere om projektet på nynordiskskole.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278