Libyen skal skabe gode rammer for private firmer og udenlandske investeringer, understreger regeringen i sin nye Libyen-strategi.
Danske virksomheders handelsinteresser har en central placering i regeringens nye Libyen-strategi.
Det fastslår handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) i forbindelse med Danmarks nye Libyen-strategi, som blev offentliggjort i sidste uge.
– Strategien giver et godt grundlag for at udbygge vores kommercielle samarbejde med Libyen og det er vi allerede i fuld gang med. Der er stor interesse fra danske virksomheder i at engagere sig i Libyen, eksempelvis besøger en dansk handelsdelegation Libyen her i starten af maj, siger Pia Olsen Dyhr.
Strategien slår fast, at regeringen hilser forandringerne i Libyen velkommen, og nu ser frem til et tættere økonomisk samarbejde end det var tilfældet under Gadaffi.
Eksportkreditfonden skal støtte de danske virksomheders aktiviteter i Libyen via erhvervsdelegationer og anden bistand. Og politisk skal der arbejdes for, at Libyen bliver en del af verdenshandelsorganisationen WTO, og at EUfår en frihandelsaftale med landet.
Strategien fastlægger Danmarks arbejde i Libyen frem til år 2014.
Libyen skal udvikle en økonomi, der giver »gode rammer for privat initiativ, iværksættere og investeringer«, understreger regeringen.
Der er allerede etableret en dansk repræsentation i Libyen i Tripoli, der skal følge genopbygningen tæt og hjælpe danske virksomheder med at få en fod indenfor på det libyske marked.
Til september tager Pia Olsen Dyhr til Libyen for at gøde jorden for de danske virksomheder.
Udover at styrke handelen med Libyen skal Danmark de næste to år støtte Libyen i overgangsfasen fra overgangsregeringen til parlamentsvalget i juni, og i at behandle sårede libyere og i at opbygge en »demokratisk styreform« og opbygge en fri presse. Der er foreløbig afsat tyve millioner kroner til indsatser i Libyen alene i 2012.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278