Ekspertgruppe vil have mere fokus på læring i vuggestuer og børnehaver. Det er o.k. siger FOA og BUPL – bare der ikke bliver tale om undervisning.
Vuggestuer, børnehaver og dagpleje skal have fokus på læring.
Det mener den Task Force om Fremtidens Dagtilbud, som i går afleverede en rapport til børne- og undervisningsminister Christine Antorini.
– Det er en rigtig pointe, hvis bare der ikke bliver tale om en førskole med egentlig undervisning for de helt små børn, siger Jakob Sølvhøj til Arbejderen. Han er formand for den pædagogiske sektor i fagforbundet FOA.
I rapporten tales der ikke om egentlig undervisning i daginstitutionerne, men om udvikling af sprog og logisk sans samt sociale og personlige kompetencer.
Men formanden for ekspertgruppen, professor Niels Egelund, gør det mere konkret. Han henviser til, at de helt små børn bør lære sociale kompetencer, mens børn i børnehaven kan lære tal og bogstaver og om naturen.
– Vi er inde i en udvikling, hvor pædagoger vil tage ordet »læring« i deres mund, og måske så »instruktion« for til sidst at tale om »undervisning« – det er den vej, det går, siger Niels Egelund til Politiken.
Den udtalelse finder Jakob Sølvhøj dybt bekymrende.
– Hvis det er den vej, vi går, går vi galt i byen. Legen har en enorm betydning for små børn. De lærer først og fremmest gennem leg. Hvis vi sætter undervisning i stedet for leg, vil det ikke give mere men mindre læring, tilføjer han.
Færre ansatte
Formanden for BUPL, som organiserer mange pædagoger, understreger, at der allerede i dag foregår masser af læring i daginstitutionerne.
– Der er ikke brug for mere læring. Men det vil være godt med mere systematik og evaluering, så vi kan lære af det, vi gør, og forbedre praksis, siger Henning Pedersen til Arbejderen.
Han er positiv overfor de overordnede pejlemærker, rapporten udstikker, og glæder sig især over, at task forcen fremhæver den store betydning, et godt dagtilbud har for udviklingen af børn og unge.
»Børn, der tidligt har oplevet kvalitet i dagtilbud, klarer sig bedre i skolen og senere, som voksne på arbejdsmarkedet. Det gælder i særlig grad for de børn, som er i udsatte positioner«, hedder det direkte i rapporten.
– Det bliver slået fast, at investeringer i små børn giver gevinst. Men det hænger jo ikke sammen med, at vi netop har fået oplysning fra Danmarks Statistik om, at der i løbet af et år er blevet 2800 færre pædagoger og medhjælpere i daginstitutionerne, siger Henning Pedersen.
Han understreger, at et tilstrækkeligt antal voksne er en forudsætning for at kunne løfte de mange flotte målsætninger i ekspertrapporten om inklusion af alle børn, forbedret forældresamarbejde, stærkt lederskab og en god evalueringskultur.
Den konklusion er Jakob Sølvhøj helt enig i.
– Rapporten tager ikke højde for de enorme problemer, det giver, at der er forsvundet så mange stillinger. Problemet er, at der ikke er tid nok til omsorgen for det enkelte barn. FOA har fået lavet en undersøgelse, som viser en entydig sammenhæng mellem antallet af voksne og sikring af omsorg overfor det enkelte barn, siger Jakob Sølvhøj.
Ny arbejdsgruppe
Sammen med Henning Pedersen deltog han i går eftermiddags i en konference om fremtidens dagtilbud sammen med medlemmer af task forcen, forældrerepræsentanter, andre eksperter og ministeren.
– Task forcen giver nogle vigtige pejlemærker for, hvordan vi kan styrke udviklingen af vores dagtilbud i forhold til læring og inklusion. Den pædagogiske praksis skal bygge på refleksion, viden og tilrettelæggelse. Og forældresamarbejde skal målrettes. Forældre kan for eksempel godt i langt højere grad inddrages i læringsarbejdet og bidrage til øget inklusion, erklærede Christine Antorini.
Konkret forestiller hun sig, at daginstitutionerne for eksempel kan stille krav til forældre om, at de hver dag skal bruge 20 minutter på at læse højt med deres børn.
Ministeren vil på baggrund af task forcens arbejde nedsætte et nyt udvalg, der skal stå bag et udviklingsarbejde for at styrke læring i daginstitutionerne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278