18 Jan 2025 4:46:04

KBH: Let skyet, 10 °C

Våbenarsenal på danske skibe

Våbenarsenal på danske skibe

Fredag, 22. juni, 2012, 11:30:07

Rederierne optrapper kampen mod afrikanske pirater, og får nu mulighed for permanent at sejle rundt med et omfattende våbenlager på danske skibe.

Folkene på et mistænkt piratskib overgiver sig til danske piratjægere fra krigsskibet Absalon.
SOK

Danske rederier skal fremover kunne få tilladelse til at sejle rundt med op til 25 våben per skib.

Det er konsekvensen af en nye lov, som alle partier i Folketinget, minus Enhedslisten, vedtog i sidste uge i et forsøg på at bekæmpe pirateri mod de danske skibe, der sejler i især afrikansk farvand.

– Den her lov betyder, at vi får spredt en masse våben ud på danske skibe. Det er jeg bestemt ikke tryg ved. Mange vagtselskaber hyrer hjemvendte soldater, der har været i Irak og Afghanistan. Det er velkendt, at krigsveteraner ofte er psykisk belastede. Hvis du har været i krig, og er uligevægtig, kan det være ekstra svært at træffe en kvalificeret beslutning om, hvornår det er nødvendigt at bruge våben, siger Enhedslistens udenrigsordfører Christian Juhl til Arbejderen.

Et massivt våbenarsenal på de danske handelsskibe er blot seneste optrapning i rederiernes kamp mod piraterne. Rederierne har siden foråret 2011 haft mulighed for søge Justitsministeriet om at få bevæbnede vagter om bord på danske handelsskibe. Med den nye lov kan rederierne få en generel våbentilladelse, der gælder alle rederiets danske skibe – og ikke blot begrænser sig til en konkret sejlads og en konkret, navngiven vagt.

– Det er en væsentlig svækkelse i forhold til i dag. Fremover bliver det op til rederiet selv at bestemme, hvem de vil ansætte til at affyre våbnene. Eneste krav er en ren straffeattest og et 14-dages vagtkursus, oplyser Christian Juhl.

I stedet for at opruste de danske skibe med flere våben og bevæbnede vagter, mener Enhedslisten, at der findes mere effektive og fredelige metoder at undgå pirater på.

– Skibene kan sejle i konvoj, de kan have en større ræling, så piraterne får sværere ved at kravle om bord, eller de kan sejle hurtigere, så piraterne ikke kan indhente dem, siger Christian Juhl.

Danmarks Rederiforening afviser, at det er nødvendigt med større krav til uddannelsen af vagterne for at sikre, at kvaliteten er i orden.

– Det duer altså ikke, at vi først opretter en skole, der kan uddanne vagter, der er klar om ét år. Rederierne har et problem med at sikre deres skibsfart her og nu, og dét skal der tages hånd om, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen til Arbejderen.

– Det er ikke vores kop te, at begynde at privatisere at skyde efter folk. Vi stoler på, at tidligere soldater, der har været i tjeneste for Danmark, er kvalificerede folk. Vi stoler på, at vagtselskaberne udvælger deres folk, så vi undgår Rambo-typer, tilføjer han.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. jun. 2012 - 11:30   03. sep. 2012 - 12:37

Indland