21 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Pædagoger vil med på råd

Pædagoger vil med på råd

Torsdag, 09. august, 2012, 10:55:21

Hveranden pædagog oplever at bruge sin tid på af udfylde skemaer, som ikke bliver brugt til noget efterfølgende. De efterlyser afbureaukratisering.

Fire ud af ti pædagoger oplever, at de i dag bruger mere tid på dokumentation og administration end for et år siden. Det betyder mindre tid til børnene. i Arkivfoto: JAC

Pædogoger vil gerne tages med på råd, når det gælder afskaffelse af bureaukratiet på daginstitutionsområdet.

Halvdelen af pædagogerne oplever, at de bruger tid på dokumentation, som aldrig bliver brugt til noget, viser en undersøgelse som fagforeningen BUPL har lavet blandt 500 medlemmer.

Det er tid som går fra børnene. Og samtidig er der blevet flere børn pr pædagog på grund af massive fyringsrunder, konstaterer BUPL’s formand Henning Pedersen. Han har noteret sig, at regeringen i sin 2020-plan lover, at der skal sættes fokus på tillid, ledelse og afbureaukratisering i den offentlige sektor, men efterlyser konkrete tiltag for daginstitutionerne.

– Indtil videre er forslag til afbureaukratisering ofte endt i lange lister i nogle kataloger, og så er der ikke sket mere, fordi man ikke har spurgt pædagogerne, hvad der giver mening i deres hverdag, siger Henning Pedersen til bupl.dk.

BUPL opfordrer til, at der lokalt i kommunerne etableres partnerskaber, der inddrager de ansatte i daginstitutionerne, forældrene, lokale politikere og embedsmænd til at diskutere løsninger, som fjerner unødvendige regler og krav.

BUPL’s afdeling MidtVest har gennemført et forsøg med, hvordan der indenfor de eksisterende rammer, kan skabes mere tid til børnene. Her blev blandt andet sat fokus på meget bureaukratiske regler ved ansøgning af støttetimer til børn i en kommune. Der var krav om et nyt skema for hver instans, som skulle udtale sig.

– Vi vil flytte arbejdet med at forenkle og fjerne unødigt bureaukrati ud i kommunerne, så pædagogerne kan være med. Det er folk tættest på problemerne, der skal være en del af løsningen, siger Henning Pedersen.

69 procent af pædagogerne i undersøgelsen mener, at der er brug for et forenkle regler og mindske kravet til dokumentation og registrering. Konkret mener de, at der skal ses på brugen af kvalitetsrapporter, forældretilfredshedsmålinger og læreplansarbejde.

I stedet vil pædagogerne sætte fokus på ting som opkvalificering af lederne, mere direkte dialog mellem politikere og institutioner og mere målrettet efteruddannelse.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. aug. 2012 - 10:55   03. sep. 2012 - 12:37

Indland