19 Apr 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

En smuk finanslov?

Blogs

Ivan Lund Pedersen
Advokat og talsperson for NOAH-Trafik
Beskæftiget med trafik og miljø i græsrodssammenhæng gennem mange år.
Blogindlæg af Ivan Lund Pedersen
tor. 14. jan - 2016
tir. 29. sep - 2015

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Torsdag, 14. januar, 2016, 13:45:39

En smuk finanslov?

Fupudsagn fra Liberal Alliance om registreringsafgiften. Den er voldsomt nedsat siden 1990. Det koster staten milliarder og miljøet lider.

Den 18. november 2015 gjallede dette budskab fra Anders Samuelsen (LA) ud over det ganske land om en finanslov, der ifølge ham ”nærmest var smuk”: ”Vi sikrer den første nedsættelse af registreringsafgiften i 100 år".

Budskabet var, at de stakkels bilister var blevet pint og plaget i 100 år. Lige indtil Anders Samuelsen med sin stålsatte kraft sørgede for at lette bilisterne for noget af plagen.

Gid det var første gang. Det er dog ren historieforfalskning. Registreringsafgiften er gentagne gange nedsat gennem de seneste 25 år. Den tidligere relativt høje afgift var med til at sikre, at Danmark slap for andre landes ekstreme vækst i biltallet og bilkørslen. De nedsatte afgifter har nu fået biltallet og biltrafikken til at eksplodere.

I 2015 blev der solgt 207.717 nye biler. Bilbranchen er naturligvis begejstret. 25 års målrettet lobbyarbejde har båret den største frugt nogensinde. Registreringsafgiften er sat voldsomt ned siden 1990. Nu betales der næsten ingen afgift for små biler.

En Porche 911, Turbo får en afgiftslettelse på 359.000 kr. og på en Volvo XC 90 sænkes afgiften med 106.000 kr.

Også de store biler har fået lavere afgifter gennem årene bl.a. ved hævelse af ”skalaknækket” fra 19.750 kr. i 1989 til 81.700 kr. i 2015.  Alene denne ændring har nedsat afgiften med omkring 46.000 kr. pr. bil. Alene hævelsen af ”skalaknækket” gav i perioden fra 1990 til 2011 samfundet et afgiftstab på ca. 56 mia. kr.

Årlige milliardtab

Dertil kommer en stribe afgiftslettelser for udstyr som ellers er standardudstyr i stort set alle biler.

Alene disse 2 afgiftslettelser har nedsat afgiften på de store biler med omkring 72.000 kr. pr. bil.

Og afgiftssænkning, hvis en bil – på papiret – kører mere end 16 km. pr. liter benzin, koster årligt 6-8 milliarder kr.

Afgiftssænkningen, der nu er gennemført af LA, regeringen, de konservative og DF, betyder, at en Porche 911, Turbo får en afgiftslettelse på 359.000 kr. og på en Volvo XC 90 sænkes afgiften med 106.000 kr.

Samlet er der tale om ekstra årlige lettelser på omkring 1 milliard kroner. De rigeste bilister har dermed fået en årlig begunstigelse, der svarer til den meget omtalte ”værdighedsmilliard” til ældreområdet.

Nedsættelse af registreringsafgiften vil betyde flere og større biler på vejene. I lovbemærkningerne lyder det lakonisk: ”Det må forventes at øge CO2-udledningen fra vejtransporten samt udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til den lokale luftforurening”.

Kollektiv trafik bløder

Afgiftslettelse fik i finansloven følgeskab med nedlæggelse af en pulje til kollektiv trafik, hvor der skæres 1,5 mia. kr., fjernelse af en aftalt støtte til Aalborg letbane med 800 millioner og en årlig reduktion af støtten til DSB med 300 millioner kr. Samtidig har regeringen droppet en aftalt målsætning om, at togtrafikken skal fordobles frem mod 2030.

Al i alt ser det sort ud for miljøet og CO2-udslippet, pres på vejene, ringere fremkommelighed for bustrafikken, flere parkeringspladser, mere støj og luftforurening samt ringere og dyrere kollektiv transport.

Benzinafgiften er kun 1,27 kr. højere end i 1989. Hvis man siden 1980 havde givet bilister med grovfilen på samme måde som de kollektive trafikanter skulle benzinen nu koste over 40 kr. pr. liter.