30 Dec 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Samfundet svigter 2000 unge og fremtiden

Blogs

Mie Hovmark
Formand for EEO, Erhvervsskolernes Elev-Organisation, 2014-2015
Har gået på København Tekniske Gymnasium. Har lavet elevarbejde siden folkeskolens 8. klasse Formand for EEO fra 2014-2015
Blogindlæg af Mie Hovmark
man. 16. mar - 2015
man. 10. nov - 2014

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Mandag, 31. august, 2015, 18:38:35

Samfundet svigter 2000 unge og fremtiden

Karakterkrav som betingelse for at starte på en erhvervsuddannelse bygger på en akademisk tilgang til uddannelsessystemet. Det skal stoppes nu.

Frustration og vrede der er rettet mod systemet - men mest af alt mod én selv. Man har været der før alt for mange gange. Afvisning af et system som man ikke helt forstår, og når man spørger efter en forklaring, så bliver man hen- eller afvist endnu engang. Man bliver udelukket af urimelige krav, som andre sætter op for én. Krav som man ikke har haft den rigtige forudsætning for at opfylde.

Man kan sagtens blive en dygtig håndværker uden i starten at være god til dansk og matematik.

Totusinde elever har ikke fået lov til at begynde en erhvervsuddannelse i denne omgang. Det er en konsekvens af det karakterkrav på 02, som man lavede med erhvervsuddannelsesreformen. Nogen sagde, at man havde lavet smuthuller nok, så hvis man ville starte, så kunne man.

Alligevel snakker især nogle social- og sundhedsskoler om, at de har måtte sige nej til elever, som de ellers vidste ville blive dygtige social- og sundhedsassistenter og hjælpere. Karakteren 02 siger ikke noget om ens engagement i sine medmennesker, selvom det jo er kernen i social- og sundhedsuddannelserne.

Optagelsesprøverne har budt på rodede oplevelser. Der er historier om elever, som først fik besked om optagelsesprøver på dagen, og Ekstra Bladet kunne den 22. august afsløre, at man havde skruet op for kravene i sidste øjeblik. Det betød, at det krævede endnu flere point at bestå optagelsesprøverne i enten dansk og matematik. Konsekvensen var, at endnu flere blev udelukket.

For det er det, 02 kravet gør. Det udelukker unge fra at tage deres drømmeuddannelse.

Og for mange af os virker det helt latterligt, at det er os elever, der skal rammes. Selvfølgelig skal man kunne læse, skrive og regne. Også som håndværker. Men det er grundskolens opgave at lære os det!

Når grundskolen så ikke underviser til andet end gymnasiet, er det en stor udfordring for de elever, som lærer bedst med hænderne eller ved at få sat tingene ind i praktiske problemstillinger. Det er læringsstile, som tidligere har sikret, at erhvervsskolerne sagtens kunne få dygtige håndværkere ud af deres elever - også dem som ikke fik 02 i dansk og matematik.

Et argument for at indføre karakterkravet er det høje frafald. Det skulle være de unge, som tidligere ikke har fået 02 fra grundskolen, der falder fra. Ret skal være ret. Nogle elever, som ikke fik 02 i folkeskolen gennemfører ikke, men karkteren er ikke den eneste grund. Det er også fordi, de ikke har motivation og engagement for uddannelsen. 

Nogle virksomheder har været ude at sige, at det handler om motivation og engagement og ikke så meget om faglige kompetencer. For de ved, at de nok skal komme. Man kan sagtens blive en dygtig håndværker uden i starten at være god til dansk og matematik.

Så lad os nu stoppe de krav, der bygger på en akademisk tilgang til systemet, og lad os så få nogle dygtige håndværkere.