Når det rygtes, at Arbejdstilsynet (AT) er på vej på et kontrolbesøg på en af metrobyggeriets 23 pladser, bliver farlige arbejdssituationer og dårlig sikkerhed stuvet af vejen, så det aldrig bliver opdaget af tilsynet.
Det er simpelthen en uacceptabel situation.
Per Olsen, Byggefagenes Samvirke
Sådan lyder meldingen fra mange af de udenlandske arbejdere, som i løbet af efteråret har været på fyraftenskursus om det danske arbejdsmarkedssystem.
Det er Byggefagenes Samvirke, som står for kurserne. Formand for byggefagforeningerne i København, Per Olsen, har derfor henvendt sig til Metroselskabet, som er bygherre på det enorme anlægsarbejde.
Farligt arbejdsmiljø
”Når punktet om reglerne for eksempelvis tunge løft bliver gennemgået, har reaktionen fra adskillige af kursisterne været stor undren, fordi de oplever anderledes forhold på metrobyggeriet og at reglerne i arbejdsmiljøloven bliver overtrådt dagligt”, skev Per Olsen fredag i et brev til Metroselskabet.
– Det er simpelthen en uacceptabel situation, ikke bare for de ansatte, som udsættes for sådanne overtrædelser af reglerne, men også fordi det generelt er undergravende for Arbejdstilsynets muligheder for rådgivning og berettiget påbud på metro-byggeriet, siger Per Olsen.
Møde med Metroselskabet
Brevet fik Metroselskabets plan- og arbejdsmarkedsdirektør Louise Høst til i al hast at invitere Per Olsen og formand for Byggefagenes Sikkerhedspatrulje Freddy Ridderhaugen til et møde mandag formiddag.
– Vi har aftalt at holde en tæt dialog fremadrettet. Samtidig har vi aftalt med Byggefagenes Samvirke, at de kommer med oplysning om de konkrete episoder, hvor de mener, at Arbejdstilsynet er blevet ført bag lyset, siger hun til Arbejderen.
– Det er meget alvorlige anklager, der rejses, så når vi har mere præcise oplysninger, vil vi tage sagen op med vores entreprenør.
Rekord i dårligt arbejdsmiljø
I tre år har metro-toppen flere gange lovet bedre arbejdsmiljø for de tusinder af arbejdere på byggepladserne.
Alligevel sætter metroen i år ny rekord i bøder for livsfarlige arbejdsforhold. I 2015 er der udstedt 33 bøder til entreprenører på metroen. Det er en stigning fra 21 bøder i 2014.
Det dokumenterer en opgørelse fra Arbejdstilsynet, som Fagbladet 3F og Politiken for nyligt har fået aktindsigt i. Alene i år løber bøderne op i 1,6 millioner kroner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278