15 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Danmark skal indføre hårdere straffe

Hvis retsundtagelsen afskaffes

Danmark skal indføre hårdere straffe

Regeringen, SF og de borgerlige ja-partier vil afskaffe retsundtagelsen og have Danmark med i to EU-direktiver, der pålægger os at hæve den danske strafferamme for cyberkriminalitet og økonomisk kriminalitet.

Hvis den danske undtagelse bliver afskaffet betyder det at strafferammerne for cyberkriminalitet og økonomisk kriminalitet skal hæves.
FOTO: Dennis Lehmann/Scanpix
1 af 1

Danskerne kan se frem til højere straffe på en række områder, hvis retsundtagelsen bliver afskaffet. 

Det er en konsekvens af den aftale, som regeringen, SF, Venstre og de Konservative har indgået om at tilslutte Danmark 22 konkrete EU-aftaler, hvis danskerne ved en folkeafstemning stemmer ja til at afskaffe retsundtagelsen. 

Det ville være sørgeligt, hvis vi begynder at indføre hårdere straffe bare for at leve op til, hvordan andre EU-lande mener, at en forbrydelse skal straffes.
Eva Smith, juraprofessor

Blandt de 22 EU-aftaler er to direktiver om cyberkriminalitet og om økonomisk kriminalitet, der begge kræver, at Danmark indfører hårdere straffe.

Hvis Danmark bliver omfattet af EU's cybercrime-direktiv, vil vi således være tvunget til at hæve strafferammen fra to års fængsel til helt op til fem års fængsel, står der i regeringens egen analyse Samarbejdet om retslige og indre anliggender.

Ligeledes kræver EU-direktivet om markedsmisbrug, som handler om økonomisk kriminalitet, at strafferammen skal hæves fra den nuværede halvandet år til to års fængsel.

Ens straffe i EU

I Danmark er det Straffelovrådet, som rådgiver Justitsministeriet om strafferet. Rådet, som blandt andet består af en dommer, en forsvarsadvokat og en juraprofessor, plejer først at vurdere, om højere straffe overhovedet vil have en effekt og om der er brug for hårdere straffe.

- Normalt forhøjer politikerne kun straffene herhjemme, hvis de mener, at der er en samfundsudvikling, som de vil straffe hårdere. Der ligger et grundigt lovgivningsarbejde og udtalelser fra Straffelovrådet bag, når vi hæver straffene, siger formanden for Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Kristian Mølgaard til Arbejderen.

- Skærpede straffe er ikke svaret på ret meget. Regeringen burde undersøge, om Danmark har en højere kriminalitet på de her områder - cybercrime og økonomisk kriminalitet - end de andre EU-lande. Som jeg ser det, er der ikke behov for at hæve straffene på de her områder, hvor EU-direktiverne kræver skærpede straffe. Vi har jo ikke set en stigning i kriminalitet eller at kriminaliteten er blevet grovere indenfor de her områder.

Det er EU's Lissabon-forfatning, der trådte i kraft den 1. december 2009, der åbner op for, at EU med flertalsafgørelser kan indføre fælles strafferet på en række områder. Målet er, at EU skal være ét stort retsområde.

Kristian Mølgaard mener ikke, at det er et godt grundlag at forhøje straffene på, at der skal være ens straffe i hele EU.

- Hvis en skærpelse af straffene herhjemme bare bliver dikteret af EU, og ikke skal vurderes af Straffelovrådet, aner vi ikke, om der rent faktisk er behov for at skærpe straffene, og om det hjælper. Så forsvinder det videnskabelige grundlag for skærpe straffene. Det er da en skræmmende udvikling, siger han.

Frygter mere kriminalitet

Hans kollega på Københavns Universitet, juraprofessor Eva Smith, advarer også mod EU's skærpede strafferammer.

- Hvis der skal indføres hårdere straffe i Danmark, bliver det normalt overvejet meget omhyggeligt. Det ville være sørgeligt, hvis vi begynder at indføre hårdere straffe bare for at leve op til, hvordan andre EU-lande mener, at en forbrydelse skal straffes, siger juraprofessor Eva Smith til Arbejderen.

EU kræver "kun" selve straframmen hævet. Det er fortsat op til de danske dommere at idømme, hvor lang tid straffen skal være.

- Men når straframmen bliver forhøjet, kan der ligge et politisk pres på dommerne for at øge straffen. Derfor kan man frygte, at en højere strafferamme vil føre til strengere straffe. Og herhjemme tror de færreste på, at hårdere straffe vil give mindre kriminalitet. Tværtimod er der en risiko for, at desto længere mennesker sidder i fængsel, desto større er risikoen for, at de falder tilbage i kriminalitet, advarer Eva Smith.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. apr. 2015 - 16:14   21. aug. 2015 - 11:47

Retsforbehold

ml@arbejderen.dk
Folkeafstemning om retsforbeholdet
  • I december 2014 blev Socialdemokraterne, Radikale, Venstre, Konservative og SF enige om at afskaffe den danske retsundtagelse til fordel for en såkaldt tilvalgsordning

  • Ordning giver et flertal af Folketinget mulighed for at vælge kommende EU-lovgivning på retsområdet

  • Af aftalen fremgår det, at partierne inden for den nuværende valgperiode ikke kan tilvælge eksisterende EU-lovgivning på retsområdet, medmindre de har "tilkendegivet" det forud for folkeafstemningen

  • Partierne er enige om - foreløbig - at tilslutte Danmark 26 konkrete EU-aftaler, hvis danskerne stemmer ja til at afskaffe retsforbeholdet

  • Blandt de 22 EU-aftaler er direktivet om Den Europæiske Efterforskningskendelse og to direktiver (om cyberkriminalitet og om økonomisk kriminalitet), der pålægger Danmark at indføre strengere straffe

  • Folkeafstemningen om afskaffelse af retsforbeholdet afholdes den 3. december 2015.

Retsundtagelsen
  • Det danske retsundtagelse blev indført i forbindelse med Maastrich-traktaten, fordi et flertal af danskerne stemte nej til traktaten ved en folkeafstemning 2. juni 1992.
  • Undtagelsen sikrer, at Danmark ikke kan blive underlagt EU's overstatslige rets- og politisamarbejde.
  • Retsundtagelsen betyder, at Danmark kan samarbejde med EU mellemstatsligt, men ikke overstatsligt. Dermed sikres det bl.a., at EU ikke kan vedtage nye love på det retspolitiske område uden om Folketinget eller når der ikke er flertal for det i Danmark.
  • EU's retspolitik blev harmoniseret til ét retligt område efter den 11. september 2001.
  • EU's retspolitik omfatter blandt andet flygtninge og indvandrere, strafferet, civilret, politisamarbejde, overvågning og grænsekontrol.
  • Da Lissabon-forfatningen trådte i kraft den 1. december 2009 blev EU's retspolitik gjort overstatslig. Dermed er hele retsområdet omfattet af den danske undtagelse. Danmark og EU vælge at indgå en mellemstatslig aftale for at fortsætte samarbejdet eller Danmark vælge at lave en helt anden lovgivning når det er bedst.
  • Hvis Danmark går med i EU's overstatslige rets- og politisamarbejde vil Danmark kun have 1,1 procent af stemmerne i EU’s ministerråd når der stemmes om retspolitikken og i EU-parlamentet vil danske medlemmer kun have 1,73 procent af stemmerne (13 ud af 751 medlemmer). Det vil kun være embedsmændene i EU-kommissionen, der kan stille nye lovforslag inden for retspolitikken.
  • Den overstatslige retspolitik åbner op for at EU med flertalsafgørelser kan indføre fælles strafferet på en række områder, uden at Danmark kan trække området tilbage eller nedlægge veto mod EU-kommissionens forslag.