24 Nov 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Drone-testcenter på vej til Odense Lufthavn

Minister giver grønt lys:

Drone-testcenter på vej til Odense Lufthavn

Odense Lufthavn vil teste droner for en af verdens førende våbenproducenter, Boeing. Lufthavnen lægger vægt på, at der kun er tale om civile droner - men kan ikke afvise at viden og testresultater vil blive brugt i militære droner.

1 af 1

Apollo's og Spies' charterfly sydpå til Grækenland og Italien får selskab i Odense Lufthavn. Udover de to rejseselskaber skal en af verdens største våbenproducenter, Boeing, nu teste førerløse dronefly i den lille lufthavn på Fyn.

Odense Lufthavn vil nemlig være europæisk testcenter for droner.

Dronefly er kontroversielle, fordi de især af USA i stigende omfang bliver brugt til - uden rettergang - at henrette mistænkte terrorister i eksempelvis Pakistan. Ofte bliver også uskyldige civile og redningsarbejdere dræbt af droneflyenes missiler.

Er det i orden, at Odense Lufthavn vil tjene penge på at teste dronefly for en af verdens største våbenproducenter, Boeing.

Ja!, mener transportministeren, der intet problem ser i, at Odense Lufthavn vil være europæisk testcenter for dronefly. Ifølge ministeren skaber projektet nemlig arbejdspladser, og der skal kun testes civile droner i lufthavnen. 

"Jeg vil generelt gerne støtte initiativer inden for den civile luftfart, der bidrager positivt til samfundets udvikling og skabelse af arbejdspladser, ved at være med til at skabe de nødvendige rammer for at føre sådanne initiativer ud i livet. Jeg finder det i den forbindelse positivt med initiativer, der kan bidrage til en fremtid med civil luftfart i Odense lufthavn, som ellers ikke har haft særlig megen aktivitet efter Storebæltsbroens åbning", skriver ministeren i et svar til Enhedslisten, der har spurgt ind til planerne om drone-testcentret.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested køber ikke ministerens argumenter:

- Det giver ingen mening at skelne mellem civilie og militære droner. De droner, som USA bruger til at foretage sine drone-henrettelser med indeholder jo den samme teknologi, som de militære droner. Eneste forskel er bare, at de er udstyret med våben, siger han til Arbejderen, og uddyber:

- Når Odense Lufthavn er med til at afprøve den her teknologi og samarbejder med Boeing, ja så er de inddirekte med til at afprøve militært udstyr. Jeg mener klar, at de er medskyldige i at udvikle dræbermaskiner, siger Henning Hyllested til Arbejderen.

Odense Lufthavn vil ikke afvise, at Boeing kan bruge teknologien i sine militære droner:

- Jeg kan ikke udelukke, at en eller anden lille dims, der bliver testet hos os, også vil kunne bruges i instrumentbrættet på en militær drone, siger formand for bestyrelsen i Odense Lufthavn, Jørgen Clausen til Arbejderen.

Samme budskab lyder fra lufthavnens chef, Peter Høgsberg:

- Jeg kan ikke garantere, at den her teknologi og testresultaterne ikke vil blive anvendt militært. Men det interesserer jeg mig heller ikke for. Det må være op til politikerne, at lave nogle etiske spilleregler for, hvad Danmark kan være med til.

De to ser ikke noget problem i at samarbejde med en af verdens største våbenproducenter:

- Vi vil ikke blande os i, hvordan drone-teknologi kan bruges. Det vil vi ikke gøre os til dommer over. Så kunne vi jo slet ikke røre ved den her slags, uddyber Jørgen Clausen.

Netop Odense Lufthavn er god til drone-testflyvninger, fordi det er en lille lufthavn, som kan lukke sit luftrum for almindelige fly. Og så ligger Syddansk Universitet i byen. Står det til lufthavnen skal også Odense Universitet være med til at udvikle drone-teknologi.

Boeing har allerede været fire uger i Danmark for at teste dronefly. Og de har "blåstemplet" lufthavnet, og bebudet at de vender tilbage. Så nu har Odense Lufthavn for alvor fået blod på tanden.

- Målet er, inden årets udgang, at have en klar aftale med de danske luftfartsmyndigheder for, hvordan vi kan stille vores luftrum til rådighed for Boing og andre interesserede drone-producenter. I dag findes der ingen regler for test af dronefly. De gange vi allerede har haft foretaget drone-testflyvninger har vi fået dispensation fra de danske lufthavnsmyndigheder. Men vi vil gerne have en permanent tilladelse, forklarer Jørgen Clausen.

Også lufthavnens chef håber på nye, gyldne tider:

- Det fokus jeg gerne vil have er at, det her handler om: Arbejdspladser og en stor global teknologi. Toget kører altså uanset om Danmark er med eller ej. Og det er et lyntog. I år 2020 vil markedet for droner have en værdi af 540 milliarder kroner, siger chef i Odense Lufthavn, Peter Høgsberg til Arbejderen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


05. okt. 2012 - 08:46   09. okt. 2012 - 11:08

droner

ml@arbejderen.dk
Fakta om droner
  • Droner er ubemandede fly, der kan fjernstyres af mennesker på lang afstand. Der findes droner med civile formål, for eksempel overvågning af grænseegne eller miljøfarlige transporter, samt droner, der har militære formål, efterretninger, rekognoscering og angreb.
  • Inden for de seneste år er der sket en stor udvikling i fremstillingen af droner, der kan affyre våben. USA, Israel, Storbritannien, Frankrig og Tyrkiet har brugt droner i væbnede konflikter, og en række andre lande, blandt andet Kina, Rusland og Iran, arbejder med teknologien.
  • I amerikansk krigsførelse er droner brugt både i krigszoner som Irak og Afghanistan, og udenfor krigszoner, blandt andet i Pakistan og Yemen. Det skønnes, at der alene i Pakistan er blevet dræbt omkring 3000 mennesker ved droneangreb. 
  • Den danske regering bakker op om NATO's såkaldte AGS-droneprojekt. Danske skatteydere betaler 540 millioner kroner for at NATO kan købe nye droner, der skal bruges til at indsamle informationer til brug i militære operationer