25 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Elever opfordrer KL til at droppe lockout

Video til KL

Elever opfordrer KL til at droppe lockout

Folkeskoleeleverne er blevet overset i debatten om lærernes arbejdstid, mener 50 elever fra hele landet, som støtter op om lærerne i ny video, der er sendt til KL.

Veninderne Emma Ærø-Larsen (tv.) Sally Morks (i midten) og Clara Marie Auken (th.) fra Elise Smiths Skole i Aarhus har samlet 50 videohilsner fra elever over hele landet, der siger: Drop lockouten af lærerne.
FOTO: privat
1 af 1

Vi elever synes jeres lockout er en rigtig dårlig ide! Så drop den nu bare…

Sådan lyder budskabet fra 50 elever over hele landet til Kommunernes Landsforening (KL). Eleverne har samlet sig i initiativet "Eleverne siger fra". Initiativet har via Facebook bedt eleverne sende en personlig videohilsen om, hvad de mener om KL's lockout og planerne om at skære i lærernes undervisningstid.

- Kommunernes Landsforening mangler virkelighedsfornemmelse, når de vil fjerne forberedelsestiden. Vores lærere arbejder hårdt og gør et godt stykke arbejde. Hvis vi presser lærerne til at arbejde mere på kortere tid, går det ud over kvaliteten af undervisningen, og det går selvfølgelig hårdt ud over eleverne. Det vil vi elever ikke finde os i, siger Sally Morks fra "Eleverne siger fra" til Arbejderen.

Hun går til daglig i 9. klasse på Elise Smiths Skole i Aarhus.

Elevernes argumenter mod KL's lockout og angrebet på folkeskolelærernes forberedelsestid er vidt forskellige: De fleste af eleverne er enige om, at god undervisning kræver velforberedte lærere. En elev kan ikke komme på lejrskole, hvis lockouten træder i kraft, og det vil gå ud over klassens fællesskab. Og en 9. klasseselev frygter, at lockouten vil betyde, at eleverne står ringere forberedt, når de skal op til eksamen til sommer.

Det er KL, der har lockoutet lærerne. Det betyder, at tusindvis af børn og unge kan stå uden undervisning allerede fra den 1. april.

Eleverne bag initiativet mener, at folkeskoleeleverne er blevet overset i debatten. 

- For os er det vigtigt at få folk til at forstå, at vi ikke er ligeglade: Vi går op i vores læreres arbejdsforhold og kvaliteten af undervisningen, uddyber Sally Morks.

Hun tror ikke, at undervisningen bliver bedre af mindre forberedelsestid.

- At lærerne har tid til at forberede sig til undervisningen er hele grundlaget for glade og dygtige elever. De, der tror, at undervisningen forbedres af, at man forkorter forberedelsen af den, er naive. Vi vil have god undervisning og glade lærere. Derfor er lærernes kamp imod forringelser på forberedelsestiden også vores kamp, fortsætter Sally Mork.

Eleverne har udvalgt ti af videohilsnerne og sendt til KL. Nu håber de på, at KL vil lytte til deres opråb og droppe lockouten af lærerne. Eleverne har dog endnu ikke hørt fra KL.

Kommunernes Landsforening oplyser i en mail til Arbejderen, at man ikke har nogen kommentarer til videoen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. mar. 2013 - 12:00   28. mar. 2013 - 12:15

OK 2013

ml@arbejderen.dk
Eleverne siger fra

Klip fra elevernes video til Kommunernes Landsforening:

"Når man lockouter lærerne, er det ikke kun dem, det går ud over. Det går også ud over os elever, som sidder tilbage og ikke får den undervisning, vi skulle have haft. Det synes jeg ikke er i orden. Det er ikke i orden, at jeg ikke kan få den undervisning, jeg har krav på."
Keila Sif Stokholm Johnstrøm, 9. klasse, Stokkemarke friskole.

"Politikerne er dobbeltmoralske. De ønsker vi bliver højtuddanet her i landet. Men samtidig skærer de ned på alting i folkeskolen. Hvis lærerne ikke kan forberede sig ordentligt, kan de ikke præstere en ordentlig undervisning."
Henriette Pedersen, 9. klasse, Sct. Knuds skole.

"Jeg er imod lockouten fordi jeg vil gerne have en forberedt undervisning. Og med en forberedt undervisning, har jeg brug for forberedte lærere."
Clara Marie Auken, 9. klasse, Elise Smiths skole.