Efter at EU's justitsministre i december 2015 vedtog den forordning, der gør Europol overstatslig og fastlægger rammerne for, hvor meget magt Europol skal have overfor borgerne, er den nu lagt over til EU-parlamentet.
Til april skal EU-parlamentet stemme om forordningen.
GUE/NGL-gruppen advarer om, at det nye Europol får ret til beskæftige sig med "kriminalitet, der berører en fælles interesse, der er omfattet af en EU-politik".
I november sidste år fik vi dog et fingerprej om, hvordan EU-parlamentet vil stille sig.
EU-parlamentets udvalg for Retlige og Indre Anliggender vedtog i slutningen af november at bakke op om forordningen, der gør Europol overstatsligt og giver Europol en række nye magtbeføjelser. Samtlige grupper i parlamentet sidder i udvalget. 43 medlemmer stemte for, fem imod og fire stemte blankt.
Det var fem medlemmer fra GUE/NGL-gruppen, som Folkebevægelsen mod EU er medlem af, der stemte imod.
GUE/NGL-gruppen advarer om, at det nye Europol får ret til beskæftige sig med "kriminalitet, der berører en fælles interesse, der er omfattet af en EU-politik".
Europol får mere magt
I dag kan Europol "kun" beskæftige sig med terrorisme, organiseret kriminalitet og anden grov kriminalitet, der berører flere medlemsstater. Derfor er det en voldsom udvidelse af Europols magt, som der lægges op til. Det er svært at få øje på et område, hvor EU ikke har en politik.
I den nye forordning bliver Europols overvågningsapparat styrket: Landene i Europol bliver forpligtet til at videregive personoplysninger til Europol. Forordningen slår fast, at landene "skal... levere de oplysninger til Europol, som er nødvendige, for at Europol kan opfylde sine målsætninger".
Herudover skal Europol også kunne modtage data direkte fra "private parter".
Selvom Europols opgaver og beføjelser bliver voldsomt udvidet, bliver der ikke lagt op til tilsvarende at udvide kontrollen med Europol.
Den kontrol, som den nye forordning lægger op til, er ikke effektiv, vurderer GUE/NGL-gruppen: EU-parlamentets kontrol er blevet reduceret til, at Europols arbejdsprogram kan debatteres. Men sådan en debat vil parlamentet altid kunne tage - uanset hvad der står i forordningen.
Parlamentet kan bede Europols direktør om at møde op i parlamentet og svare på spørgsmål. Men Europol-direktøren kan henvise til, at han ikke kan svare på spørgsmål af fortrolig karakter. Europol kan altså reelt selv vælge, hvad man ønsker at informere parlamentet om.
I dag varetages kontrollen af Europol af Joint Supervisory Body, der kan komme på kontrolbesøg hos Europols kontorer og datacentre og få data at se, kigge de ansatte over skulderen og stille spørgsmål.
Vedtages til april
Fremover er der lagt op til, at kontrollen skal varetaget af EU's Tilsynsførende for Databeskyttelse. Men EU's databeskyttelsesenhed lider under mangel på mandskab og ressourcer. Herudover deltager de enkelte lande ikke i databeskyttelsesenheden.
Det betyder, at den nye kontrolenhed kommer til at mangle de nationale kontrolmyndigheders ekspertise og indsigt i de nationale lovgivninger for databeskyttelse, advarer GUE/NGL-gruppen.
Hvis EU-Parlamentet godkender forordningen om Europol ved afstemningen i april, træder den i kraft den 1. april 2017. Det er altså fra den 1. april 2017, at Europol overgår fra mellemstatsligt til overstatsligt og det danske retsforbehold træder i kraft.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278