Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) præsenterede i dag et katalog med 78 ideer, der skal hjælpe med at nå målet om skære 40 procent af CO2-udslippet i år 2020.
Energiforliget fra 2012 har allerede sikret 34 procent mindre CO2 i 2020. Den nye klimaplan skal nu finde de sidste seks procent.
Regeringen skal holde fast i sine ambitiøse mål og ikke gå på kompromis, når oppositionen og erhvervslivet forsøger at udvande ambitionsniveauet.
Tarjei Haaland, Greenpeace
Forslagene er vidt forskellige - lige fra mere madbenzin og lagring af CO2 i undergrunden til en ny havvindmøllepark og flere solceller.
Gå ikke på kompromis
Hvilke konkrete forslag, der ender med at blive ført ud i livet afhænger af de politiske forhandlinger, som nu går igang.
- Regeringen skal holde fast i sine ambitiøse mål og ikke gå på kompromis, når oppositionen og erhvervslivet forsøger at udvande ambitionsniveauet. Oppositionen og erhvervslivet vil forsøge at få regeringen til at tage de mest grønne forslag af bordet eller forsøge at få regeringen til at slække på kravet om at Danmark skal nedsætte sit CO2-udslip med 40 procent. Regeringen lægger op til en bred, politisk aftale. Men det er vigtigt at regeringen ikke går så langt for at få de borgerlige med, at man går på kompromis med miljøet, opfordrer Tarjei Haaland, klima- og energimedarbejder hos Greenpeace.
Det er endnu ikke afgjort, hvilke konkrete ideer fra kataloget, der ender i den klimalov, som regeringen vil fremlægge efter nytår. Det er altså op til politikerne at forhandle sig frem til en endelig aftale.
Greenpeace glæder sig over, at der blandt forslagene er en række grønne forslag ny havvindmøllpark, flere vindmøller på land og solceller. Men blandt de mange forslag er, at hælde mere bioethanol i benzinen og lagre CO2 fra kraftværker i oliefelter. Ifølge forslaget skal der indsamles CO2 fra tre kraftværker. CO2'en transporteres med skib til tre oliefelter i Nordsøen, hvor den presses ned i olielagene for at hjælpe til med at presse mere olie op - og dernæst lagres.
- Forslagene er dybt godnat: Biothanol - eller madbenzin - skader fødevaresikkerheden i verdens fattigste lande. Og med CO2-lagring lægger regeringen op til at fortsætte med at producere olie, advarer Tarjei Haaland, klima- og energimedarbejder hos Greenpeace.
Transportsektor må bidrage
Det Økologiske Råd advarer regeringen mod kun at vedtage de billigste forslag i planen.
- Regeringen har beregnet, hvor mange ton CO2-reduktion hvert tiltag kan bidrage med, og hvad det samfundsøkonomisk koster at gennemføre. Vi er skeptiske over for at fokusere snævert på, hvad det koster at reducere CO2, fordi man ikke inddrager de langsigtede effekter. Hvis man kun gennemfører de billigste tiltag, slipper transporten endnu en gang for CO2-reduktion, siger Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.
Ifølge rådet gik transportsektoren og landbruget fri af energiforliget fra sidste år, så nu er det deres tur til at bidrage:
- Isoleret set er de fleste tiltag i transport og landbrug dyre at gennemføre, men heldigvis reducerer mange af tiltagene i landbruget eksempelvis kvælstofforureningen, og en række tiltag over for transporten vil reducere luftforurening dermed undgå dyre sundhedsudgifter, uddyber Christian Ege.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278