21 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Havnetunnel på vej til København

Flere biler og færre oaser

Havnetunnel på vej til København

På næste torsdag skal Københavns Borgerrepræsentation beslutte, om om de vil sætte gang i konkrete undersøgelser af en tolv kilometer lang havnetunnel til 27 milliarder kroner.

En havnetunnel vil betyde flere biler i København, vurderer Rådet for Bæredygtig Trafik.
FOTO: Ursula Bach
1 af 1

Københavnerne får flere biler og færre havehuse - mens whisky-bæltet får lettere ved at komme helt ind i centrum af byen og i lufthavnen.

Sådan lyder advarslen fra Rådet for Bæredygtig Trafik før Københavns Borgerrepræsentation på næste torsdag ventes at give grønt lys for, at Transportministeriet kan arbejde videre med planerne om at bygge en havnetunnel i hovedstaden til 27 milliarder kroner. Tunnelen skal gå fra Helsingør-motorvejen og Nordhavn til Amager-motorvejen og Sjællandsbroen via Refshaleøen, Kløverparken, Artillerivej og Amager Fælled.

- Projektet er en ”whiskybælt-tunnel”, der gør det nemmere at køre i bil til København fra de nordlige forstæder. For 27 milliarder kroner kunne man få et fremragende system af letbaner på cirka 140 kilometer og ideelle forhold for cykeltrafikken. Det vil være til gavn for alle borgere og miljøet - ikke kun bilister fra whiskybæltet, siger Ivan Lund Pedersen fra Rådet for Bæredygtig Trafik til Arbejderen.

Ifølge Ivan Lund Pedersen har borgerne i Nordsjælland 490 biler per 1000 indbyggere. Derfor frygter han, at tunnelen vil friste de mange bilejere nordpå til at tage bilen ind til byen. 

Rådet for Bæredygtig Trafik advarer mod at tunnelen også vil gøre et indhug i hovestadens grønne oaser:

- I øjeblikket arbejdes der med en model, hvor to haveforeninger ved Kløvermarken på Amager, Prøvestenen og Bryggen, risikerer at blive mere eller mindre destrueret for at få plads til tunnelens udfletninger, siger Ivan Lund Pedersen.

For 27 milliarder kroner kunne man få et fremragende system af letbaner på cirka 140 kilometer og ideelle forhold for cykeltrafikken. Det vil være til gavn for alle borgere og miljøet - ikke kun bilister fra whiskybæltet.

Ivan Lund Pedersen, Rådet for Bæredygtig Trafik

Men et flertal i Københavns Borgerrepræsentation, med Socialdemokraterne i spidsen holder fast:

- Vi fik ikke en betalingsring. Derfor prøver vi nu at løse trængselsproblemerne i København med en havnetunnel. I dag holder bilerne i lange køer i København. Det er spild af tid, og det koster penge, siger Lars Weiss, medlem af Teknik- og Miljøudvalget til Arbejderen.

Men hvorfor ikke bruge pengene på kollektiv trafik?

- Jeg har ikke hørt, at pensionskasserne kunne finde på at investere i kollektiv trafik. Pensionskasserne har vist interesse i det her. Derfor bakker vi op. Bilerne er kommet for at blive. Det er her projekt får bilerne under jorden, hvor de gør mindst skade, uddyber Lars Weiss.

Ingen ved, hvordan projektet skal finansieres. Tunnel-politikerne sætter deres lid til pensionskasser, der har vist interesse i projektet. For øjeblikket arbejdes på et offentligt-privat ejerskab, hvor pensionsselskaber betaler for tunnelen, og derefter lejer staten sig adgang til tunnelen og sender regningen videre til den enkelte bilist.

Både SF og Enhedslisten siger nej til projektet.

- RealDania har udgivet en rapport, der viser, at den samlede mængde trafik i København vil stige med fire procent, hvis havnetunnellen bliver virkelighed. Dertil kommer at tunnelen vil koste 27 milliarder kroner. Det er penge, som Enhedslisten hellere vil investere i kollektiv trafik, siger Enhedslistens medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Morten Kabell.

Hos Kommunistisk Parti, der stiller op til kommunalvalget i København til næste år, vækker milliardinvesteringen forargelse.

- Pengene burde i stedet gå til investeringer, der gør den kollektive trafik billigere og bedre. Det vil komme almindelige mennesker til gode, og ikke bare nogle få billister fra Nordsjælland, siger Torben Jensen, formand for Kommunistisk Parti i København.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. nov. 2012 - 10:52   20. nov. 2012 - 11:00

trafik

ml@arbejderen.dk
Havnetunnel i København

 

  • Havnetunnelen skal gå hele vejen fra Helsingør-motorvejen og Nord-havn til Amager-motorvejen og Sjællandsbroen Via Refshaleøen, Kløverparken, Artillerivej og Amager Fælled.
  • Indtil videre arbejdes der med en cirka 12 kilometer lang tunnel med fire til seks vejbaner.
  • Man regner med cirka 70.000 biler i døgnet i tunnelen.