20 Apr 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Hvorfor skal vedligeholdelse af el-tog privatiseres?

Jernbanearbejdere kræver svar

Hvorfor skal vedligeholdelse af el-tog privatiseres?

Politikerne vil privatisere vedligeholdelsen af de 153 nye eltog, der skal udgøre rygraden i den fremtidige danske togdrift. I dag er det DSB's håndværkere, der står for vedligeholdelse og produktion af reservedele.

DSB-håndværker på arbejde i et førerrum på IC4-værkstedet i Aarhus.
FOTO: Søren Rønholt/DSB
1 af 1

I dag indtager DSB-vedligeholdelsesarbejdernes fagforening, FO Jernbanedrift, Folketingets transportudvalg.

Med sig har jernbanearbejderne en stribe spørgsmål til politikerne: Hvorfor skal vedligeholdelsen af fremtidens eltog privatiseres? Hvad vil man gøre for at bevare de 500 arbejdspladser på DSB's værksteder? Hvorfor er der ikke blevet lyttet til DSB's anbefalinger? 

Der er ingen andre til at tage over, hvis der opstår en uoverenstemmelse med det private firma, eller hvis staten vil ud af kontrakten.
Jens Christian Kjeldsen, FO Jernbanedrift

Anledningen er, at samtlige partier i Folketinget – minus Enhedslisten – i sidste måned indgik en aftale om at købe 153 nye eltog for 22 milliarder kroner. Og den sandsynligvis udenlandske leverandør af eltogene får samtidig ret til at vedligeholde togene.

– DSB havde anbefalet, at DSB skulle stå for at vedligeholde togene i samarbejde med den nye leverandør i en model, hvor DSB fortsat ejer værkstederne og de håndværkere, der producerer komponenter og vedligeholder togene. Den model har politikerne ignoreret, siger formanden for FO Jernbanedrift, Jens Christian Kjeldsen, til Arbejderen.

Han er formand for brancheklubben FO Jernbanedrift, der organiserer 1400 håndværkere på DSB's værksteder. Og han vil gerne vide, hvorfor politikerne i transportudvalget mener, at de er klogere end DSB, der har fingrene dybt begravet i den daglige vedligeholdelse af togene.

De 153 nye eltog skal erstatte DSB's nuværende IC3, IC4 og IR4 tog inden år 2030.

Arbejdspladser i fare

Der findes ingen virksomheder i Danmark, der producerer tog. Derfor står det klart, at ansvaret for vedligeholdelsen af de nye tog ryger til udlandet. Opgaven går sandsynligvis til Bombardier eller Siemens. Men også Skoda og kinesiske virksomheder ventes at byde på opgaven.

– Op mod 500 danske arbejdspladser er i fare for at blive nedlagt. Risikoen er, at det private firma, der vinder kontrakten med at levere og vedligeholde togene, vil ansætte sine egne arbejdere, siger Jens Christian Kjeldsen.

>> LÆS OGSÅ: Politikere nedlægger 500 arbejdspladser

I dag reparerer og vedligeholder DSB's håndværkere hjul, aksler, motorer og næsten alle el-komponenter og elektronik.  

Når togene har kørt et vist antal timer, sendes de til et stort eftersyn, hvor de bliver skilt ad og gennemgået fra A til Z. I dag foregår dette grundige eftersyn på DSB's egne værksteder, og DSB-arbejdere producerer ofte de dele, der skal udskiftes. 

Formanden for DSB's håndværkere forudser, at selskabet ved de større opgaver vil forsøge at spare penge ved sende det ned til sine egne fabrikker.

– Et privat firma med egne fabrikshaller og adgang til billig arbejdskraft vil ikke benytte dansk arbejdskraft til de større opgaver med at skille togene ad og udskifte dele.

Helt ny model

Jernbanearbejderne frygter også, at et privat firma vil afgive et alt for billigt tilbud for at vinde kontrakten. Og herefter vil firmaet arbejde for at hive penge ud af kontrakten.

– Et privat firma vil gøre alt for at minimere deres omkostninger. Det kan eksempelvis ske ved at ansætte billigere underleverandører. De skal jo tjene penge, mener Jens Christian Kjeldsen.

Han påpeger også, at denne model ikke er afprøvet før:

– Ingen andre togoperatører har gjort sig erfaringer med at udlicitere så meget vedligeholdelse. Man giver jo enemonopol til at vedligeholde regionaltogene til et privatkapitalistisk virksomhed.

– Det betyder også, at der er ingen andre til at tage over, hvis der opstår en uoverenstemmelse med det private firma, eller hvis staten vil ud af kontrakten. For det private firma er det eneste, der ved noget om de her tog. Hvis det er DSB's folk, der reparerer og vedligeholde togene, bevarer DSB ekspertisen, lyder det fra jernbanearbejdernes formand.

26 nye el-lokomotiver

Siemens er netop blevet udpeget til at levere minimum 26 nye el-lokomotiver til DSB, som skal sættes i drift fra 2021 og frem. Togindkøbet er ikke en del af den politiske aftale. DSB har selv sparet op og købt togene. 

Lokomotiverne bliver bygget på Siemens fabrikker i München, Tyskland. I aftalen indgår også, at Siemens får det overordnede ansvar for vedligeholdelsen – i første omgang i ti år med mulighed for at forlænge aftalen i yderligere fem år. 

Ifølge DSB's direktør, Flemming Jensen, vil Siemens kun bruge DSB Vedligehold til den mindre, daglige vedligeholdelse af lokomotiverne. Siemens vil selv stå for det store vedligehold – det vil sige renovering af motorer, understel, hjul, aksler og så videre samt komponenter og reservedele, oplyser DSB til Arbejderen. 

Prisen for at købe togene og lade Siemens stå for vedligeholdelsen i op til 15 år står i et hemmeligt aktstykke, som Folketinget skal tage stilling til, inden kontrakten bliver skrevet endeligt under.

Samtidig med at politikerne undergraver DSB's egen vedligeholdelse, er DSB igang med at bygge to helt nye, store værksteder i København og Aarhus og udvide det eksisterende værksted i Fredericia. De tre værksteder skal kunne håndtere 200 nye togsæt fra 2023.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. mar. 2018 - 07:00   15. mar. 2018 - 07:10

Privatisering

ml@arbejderen.dk