Regeringens nye fond, "Togfonden DK" på 27,5 miliarder kroner, skal udbygge den kollektive togtrafik.
Pengene findes gennem en forhøjelse af skatten for en række selskaber, der står uden for Dansk Undergrunds Consortium (DUC), der udvinder gas og olie i Nordsøen. Blandt selskaberne er Dong Energy, der kommer til at betale cirka en fjerdedel af fonden.
Milliarderne skal bruges til at elektrificere jernbanenettet og indføre den såkaldte time-model, der vil nedsætte rejsetiden til en time i tog mellem København og Ålborg.
Venstre raser over aftalen:
- Det er udtryk for en fuldstændig ensidig satsning på kollektiv trafik og dermed et knæfald for Enhedslisten og SF. Det, der er brug for her og nu, er nogle massive vejinvesteringer, som kan skabe bedre veje og flere job. Så det er en al for ensidig satning og en forkert prioritering, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen til Politiken.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278