24 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Minister: EU går for vidt i liberalisering af jernbanen

Minister: EU går for vidt i liberalisering af jernbanen

Transportminister Henrik Dam Kristensen vender sig mod EU-kommissionens forslag om tvungen liberalisering af togtrafikken. Det kan blive dyrt for statskassen, hvis de private selskaber overtage de lukrative strækninger, mener han.

Hvis det står til EU-kommissionen skal DSB have mere konkurrence fra private europæiske togoperatører. Både transportministeren og Dansk Jernbaneforbundet lægger luft til forslaget.
FOTO: René Strandbygaard/DSB
1 af 1

- Der er alt for meget liberalisering i det udspil.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vender sig mod et forslag fra EU-kommissionen om at pålægge medlemslandene at sende passagerdriften i udbud fra 2019.

- Der er bestemt nogle elementer i udspillet, som jeg har store betænkeligheder ved. Risikoen er, at private aktører tager alle de lukrative strækninger, og så sidder det offentlige og skatteyderne tilbage med alle de underskudsgivende strækninger, siger Henrik Dam Kristensen til Arbejderen.

Tvungen liberalisering

Forslaget er en del af kommissionens såkaldt Fjerde Jernbanepakke, som blev fremlagt først på måneden. Her lægger kommissionen op til, at medlemslandene fra 2019 skal pålægges at sende togstrækningerne inden for passagertrafik i udbud.

Det vil i Danmark betyde en stor forandring fra i dag, hvor private togselskaber kun må byde ind på godstransport.

Det er vigtigt, at Danmark fortsat har hånd i hanke med hvem og hvordan, der skal køres tog herhjemme.
Henrik Dam Kristensen

Hos jernbanearbejderne i Dansk Jernbaneforbund deler formand Henrik Horup ministerens bekymring for, at kommissionens forslag vil føre til, at de private selskaber vil få de indbringende strækninger og efterlade alle de strækninger, der giver underskud til staten.

- Der er visse strækninger i udkantsdanmark, der altid vil give underskud. Dem vil de private ikke byde ind på. Og så står skatteyderne tilbage med regningen. Selvom staten sælger ud af de overskudsgivende strækninger, er de jo fortsat nødt til at drive underskudsstrækningerne - staten har jo en forpligtelse til også at sikre kollektiv transport i yderområderne, siger han.

Forbundet organiserer cirka 5500 ansatte indenfor jernbanen - heriblandt lokoførere, togpersonale, ansatte i Banedanmark der vedligeholder signaler og spor.

Bevar dansk kontrol

EU-kommissionen vil samtidig lade et "Europæisk Jernbaneagentur" stå for at udstede tilladelser og sikkerhedscertifikater til de togoperatører, der ønsker at byde ind på de nationale strækninger. Også dette forslag vækker bekymring hos både transportministeren og Dansk Jernbaneforbund.

- Det er vigtigt, at Danmark fortsat har hånd i hanke med hvem og hvordan, der skal køres tog herhjemme. Vi ønsker ikke en totalliberalisering af de nuværende sikkerheds- og godkendelsesprocedurer, hvor vi herhjemme ikke har indflydelse på den konkrete udforming af togdriften i Danmark, mener ministeren.

Samme udmelding kommer fra Henrik Horup.

- Vi vil stå fast på, at det fortsat er en national myndighed, der skal stå for sikkerhedsgodkendelserne. Det er vigtigt, at vi i Danmark fortsat har kontrollen, forklarer han.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. apr. 2013 - 10:34   20. apr. 2013 - 10:45

liberalisering

ml@arbejderen.dk
EU's jernbaneforslag

De nationale jernbanesektorer i EU omsætter årligt for i alt cirka 544 milliarder kroner.

Hvert år transporteres otte milliarder passagerer. Dette tal ventes at stige med 34 procent frem til 2030.

EU-kommissionen fremlagde først i april sit forslag til EU's fjerde jernbanepakke. Den har tre hovedelementer.

  1. Det Europæiske Jernbaneagentur skal håndtere standarderne for fælles togdrift i EU. Agenturet får ret til at udstede tilladelser og sikkerhedscertifikater til togoperatørerne. I dag er det op til nationalstaterne, at give tilladelser og godkende sikkerheden.
  2. Driften af selve banelegemerne adskilles fra togdriften.
  3. Fra 2019 skal samtlige medlemslande sende sine strækninger indenfor passagertrafik i udbud.

Kilde: EU-kommissionen

Privat togdrift i Danmark

I 2003 blev togtrafikken i Midt- og Vestjylland udliciteret som en forsøgsordning.

Arriva vandt opgaven, der løber frem til 2020. Herefter vil regeringen udbyde strækningen igen, sammen med endnu flere strækninger.

Arriva har tidligere meldt ud, at selskabet også gerne vil overtage passagerstrækninger på Sjælland - især strækningerne København-Kalundborg, København-Esbjerg og København-Sønderborg.