Naboerne til flyvestation Skrydstrup er dybt bekymrede over udsigten til, at militærets nyindkøbte F-35 kampfly skal lande og lette få hundrede meter fra deres boliger.
– Amerikanske undersøgelse viser, at nye F-35 kampfly larmer to til fire gange mere end de nuværende F-16 fly, forklarer Per Brommann til Arbejderen.
Det handler om det miljø vi lever i, og vores børn og børnebørn skal vokse op i.
Per Brommann, Naboer til Flyvestation Skrydstrup
Sammen med en række andre borgere i Haderslev har han stiftet Naboer til Flyvestation Skrydstrup. Han bor selv i Over Jerstal, hvor han dagligt har F-16 kampfly til at vende over sin have.
Allerede i dag er der støjproblemer.
– Når F-16 flyene kommer udenfor deres planlagte rute, flyver de 100 meter fra mit hus og 380 meter oppe i luften. Og så larmer det. Larmen kommer pludselig, og du når ikke i ly for den. Det er især belastende for dem, der har natarbejde og skal sove om dagen, uddyber Per Brommann.
Kampfly-center
Står det til Haderslev kommunes borgmester og et flertal i byrådet, skal kommunen også oprette et kampfly-center, hvor lokale virksomheder kan lave forretninger på de nye kampfly, og uddannelsesinstitutioner kan støtte op om kampflyene.
Lokalpolitikerne håber også på, at få NATO til at åbne en kampfly-kommandocentral på den militære flyvestation Fighter Wing Skrydstrup. Målet er, at op mod 80 kampfly fra Storbritannien, Holland, Norge og Polen skal træne og deltage i NATO-øvelser i dansk luftrum over Nordsøen, 55 kilometer fra Haderslev.
>> LÆS OGSÅ: Kommune i samarbejde med våbenfirmaer
– Kommunen må synliggøre de konsekvenser, det har for borgerne – især os naboer til flyvestationen – at der nu kommer en masse støjende F-35 til flyvestationen. Kommunen må også oplyse om konsekvenserne af det nye kampfly-center og den NATO-base, man vil oprette, hvor op mod 80 kampfly fra en række NATO-lande skal flyve i vores luftrum. Det handler om det miljø vi lever i, og vores børn og børnebørn skal vokse op i, siger Per Brommann.
Ifølge Haderslev kommunes borgmester vil kampflyene fra de øvrige NATO-lande kun træne over Nordsøen. Det er ikke planen, at de skal lande og lette på flyvestation Skrydstrup.
– Man vi kan ikke få en garanti fra kommunen på, at de mange NATO-fly ikke kommer til at lande og lette fra Skrydstrup. Hvis NATO bestemmer, at de her fly skal kunne lande og lette fra Skrydstrup, så kommer det til at ske. Jeg tror ikke på, at de her kampfly kommer til at flyve hjem til Polen for at tanke og kommer tilbage igen til Danmark for at træne.
Ikke kaffemøder
Foreningen Naboer til Flyvestation Skrydstrup har fået aktindsigt i en række hidtil hemmeligholdte kontrolrapporter fra Forsvarsministeriet, som viser, at myndighederne i årevis – uden at informere beboerne i Skrydstrup – har ladet de nuværende F-16-kampfly larme mere end tilladt.
– I årevis har kommunen ikke været deres opgave voksen. Kommunen er tilsynsmyndighed overfor Forsvaret. De skal ikke bare holde kaffemøder med Forsvaret. Indtil videre er det os borgere, der via aktindsigt har fået oplysninger frem om, at støjgrænserne ikke er blevet overholdt i årevis.
På torsdag har Haderslev kommune inviteret borgerne til "dialogmøde" for at orientere om de nye F-35 kamfly og kommunens planer.
Forsvarsministeren har lovet naboerne at lave en støjberegning i løbet af i år. Men forsvarsministeren gør det samtidig klart, at en række militære flyaktiviteter kan undtages kravet om beregning af flystøj fra flyvestationer. Og det har Forsvarsministeriet tænkt sig at gøre.
"På nuværende tidspunkt forventer Forsvarsministeriet at undtage aktiveringer af afvisningsberedskabet, redningsmissioner og intensiv uddannelse til internationale missioner", skriver ministeriet blandt andet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278