14 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Store forskelle på retssikkerhed i EU

Ingen sikkerhed for fair rettergang

Store forskelle på retssikkerhed i EU

Hvis det bliver et ja den 3. december skal vi have tillid til at retssystemerne i de øvrige lande fungerer og er fair. Men menneskeretsorganisationen Fairtrials.org har samlet masser af eksempler på at det halter med retssikkerheden i EU.

Selv om alle EU-lande har underskrevet den Europæiske Menneskeretskonvention, er der stor forskel på retssystemerne og retssikkerheden rundt om i Europa.
FOTO: Emmanuel Dunand/AFP/Scanpix
1 af 1

Vi skal have tillid til EU-landenes retssystemer, mener de politikere, som anbefaler at stemme ja til at afskaffe retsforbehopldet den 3. december. Samtlige EU-lande har nemlig underskrevet den Eurpæiske Menneskeretskonvention. 

Alligevel bliver EU-lande hvert år dømt ved Den Europæiske Menneskeretsdomstol for ikke at leve op til princippet om en retfærdig rettergang.

Det er yderst tvivlsomt, om det er forsvarligt, at opretholde en så grundlæggende tillid til alle 28 EU-landes retssystemer.
Jacob Mchangama, tænketanken Justitia

Menneskeretsorganisationen Fairtrials.org har samlet en række eksempler på retstilstanden i de forskellige EU-lande. Fairtrials.org er et netværk af 120 advokater, ngo'er, juraeksperter og akademikere i samtlige 28 EU-lande.

Halter med retssikkerhed

Især i Polen - der suverænt er det EU-land, der kræver flest borgere udleveret via EU's arrestordre - halter det med retssikkerheden. De sidste syv år er Polen 84 gange blevet dømt for at overtræde retten til en fair retssag. En del af overtrædelserne handler om retssager, der trækker i langdrag og mangel på retshjælp. Herudover nægtes de tiltalte adgang til sagens dokumenter. Og anholdte får ofte først retshjælp efter 48 timer i politiets varetægt.

Rumænien er de sidste syv år næsten 100 gange blevet dømt for at overtræde retten til frihed og en fair retssag og for retssager, der trækker ud. Herudover er der problemer med få myndighederne til at acceptere princippet om, at du er uskyldig, indtil det modsatte er bevist.

Også i Holland er der problemer. Her er der strenge begrænsninger i mistænktes adgang til retshjælp under politiets forhør.

>> Få et overblik over retstilstanden i de forskellige EU-lande på Fairtrails.org 

Hvis det bliver et ja den 3. december, bliver Danmark en del af EU's efterforskningskendelse, som bygger på princippet  om "gensidig anerkendelse". Dermed skal vi anerkende udenlandske afgørelser fra domstole og politi om overvågning, ransagning og aflytning af danske borgere, uden at sagen skal afprøves ved en dansk domstol.

Bedre tryghed?

Advokat og formand for Advokatrådets strafferetsudvalg, Sysette Vinding Kruse, stiller overfor Arbejderen spørgsmål ved, om det vil gøre danskerne mere trygge, som ja-partierne argumenterer med:

- Bliver vi mere trygge af, at andre EU-lande kan kræve dig ransaget, aflyttet eller udsat for diskret overvågning af anonyme embedsfolk - uden at du er fuldt ud bekendt med mistankegrundlaget imod dig og de regler der ligger bag, fordi det er et andet EU-land der har truffet beslutningen, spørger hun.

Den retspolitiske tænketank Justitia har netop udgivet et notat om gensidig anerkendelse og retssikkerhed.

- Det er yderst tvivlsomt, om det er forsvarligt, at opretholde en så grundlæggende tillid til alle 28 EU-landes retssystemer. Enhver stat har pligt til at beskytte sine borgere mod overgreb. Internationalt samarbejde er nødvendigt for at bekæmpe international kriminalitet. Men alle borgere har krav på, at deres egen stat ikke medvirker til, at de bliver udleveret til en retsikkerhedsmæssig uacceptabel situation, siger direktør for tænketanken, Jacob Mchangama, til Arbejderen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. nov. 2015 - 15:15   26. nov. 2015 - 15:20

Retsforbehold

ml@arbejderen.dk
Afstemning om retsforbeholdet
  • Den 3. december 2015 skal danskerne stemme om at afskaffe det såkaldte retsforbehold – også kaldet den danske retsundtagelse. 

  • Hvis danskerne stemmer ja til at afskaffe forbeholdet, bliver der indført en såkaldt tilvalgsordning. I første omgang er ja-partierne enige om at tilslutte Danmark til 26 konkrete retsakter. Men ordningen åbner samtidig op for, at et flertal i Folketinget kan tilslutte Danmark mere og mere af EU's retspolitik.

  • Venstre, Konservative, Socialdemokraterne, Radikale og SF anbefaler at stemme ja til at erstatte retsforbeholdet med en tilvalgsordning. Alternativet anbefaler også et ja, men mener, at retsforbeholdet skal afskaffes helt. Enhedslisten, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti anbefaler at stemme nej.

  • Retsforbeholdet blev indført i forbindelse med Maastrich-traktaten, fordi et flertal af danskerne stemte nej til traktaten ved en folkeafstemning 2. juni 1992. Det betyder, at Danmark kan samarbejde med EU mellemstatsligt, men ikke overstatsligt, hvor Danmark mister sin vetoret.​

>> Læs mere på Arbejderens temaside her