Regeringen har bedt transportfirmaerne Ancotrans A/S og DSV – der begge er taget i social dumping – om at komme med gode råd til, hvordan fremtidens transportsektor skal indrettes.
Det er mærkværdigt, at store firmaer som Ancotrans og DSV, som fører an i brugen af billig arbejdskraft, har fået sæde i vækstteamet.
Henning Hyllested, transportordfører
Det sker i et såkaldt "Vækstteam for handel og logistik", som skal rådgive regeringen om, hvordan den danske transportsektor skal se ud i fremtiden.
Erhervsministeren og transportministeren har i dette forår udpeget 11 medlemmer til teamet, som alle kommer fra erhvervsvlivet – især fra transportindustrien og brugere af transportindustrien. Derimod sidder der ikke en eneste repræsentant fra fagforeninger som 3F eller HK, der organiserer de ansatte i transportsektoren.
>> LÆS OGSÅ: Regeringen spørger vennerne til råds
Ministre i samråd
Den sammensætning undrer Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der for nylig har haft både transportminister Ole Birk Olesen og den nu tidligere erhvervsminister Brian Mikkelsen i samråd om, hvilke overvejelser de har gjort sig om vækstteamets sammensætning.
– Sammensætningen af vækstteamet er skæv. Udvalget kommer til at beskæftige sig meget med godstransport på lastbiler. Når man ved, hvor mange problemer der er i transportbranchen med social dumping og billige øst-chauffører, så er det mærkværdigt, at store firmaer som Ancotrans A/S og DSV, som fører an i brugen af billig arbejdskraft, har fået sæde i vækstteamet. Ligesom Mover, der er varebiltransportens svar på Uber, siger Henning Hyllested.
Han undrer sig også over, at fagbevægelsen ikke har fået plads i udvalget.
– Både 3F Transport og HK burde deltage i vækstteamet for at belyse problematikken om social dumping, og hvordan vi undgår, at ny teknologi bliver brugt til at undergrave den danske arbejdsmarkedsmodel, påpeger Henning Hyllested.
Det er ikke kun sammensætningen af vækstteamet, der får panderynkerne frem hos Enhedslistens ordfører, men også det kommissorium som vækstteamet skal arbejde ud fra.
– I kommissoriet står der intet om den sociale dumping, der er udbredt i hele transportbranchen.
>> LÆS OGSÅ: Erhvervslivet dominerer i regeringens udvalg
Sociale dumpere udpeget
Blandt medlemmerne af vækstteamet er direktøren for transportfirmaet Ancotrans A/S, Anne Kathrine Steenbjerge, der også er formand for DI Transport.
Ekstra Bladet har dokumenteret, at Anne Kathrine Steenbjerge i 2012 blev taget i at have brudt loven ikke mindre end 32 gange på bare to måneder ved at benytte underbetalte østarbejdere.
Også den danske transportgigant DSV har fået en plads i vækstteamet, på trods af at DSV har betalt en bøde på 25.000 kroner, fordi politiet afslørede et bulgarsk vognmandsfirma, der kørte ulovligt med gods på danske veje for DSV.
Herudover har regeringen udpeget den administrerende direktør i transportfirmaet Mover – som også bliver kaldt for også varebilernes svar på Uber – Martin C. Hansen til at sidde i vækstteamet.
I en kronik i Berlingske angriber Mover-direktøren fagbevægelsen og de faglige rettigheder og åbner op for en "fagforening light".
Det handler om vækst
Både erhvervsminister Brian Mikkelsen og transportminister Ole Birk Olesen forklarede på samrådet, at udvalgets fokus skal være vækst og ikke social dumping.
– Udvalget er sammensat af erhvervsfolk, der har fingeren på pulsen med hensyn de udfordringer, som handel- og logistikerhvervet står overfor. Vækstteamet skal komme med sine bud på, hvordan erhvervet bedst understøttes. Vækstteamet skal give input om de udfordringer, erhvervet oplever i forhold til at skabe vækst. Virksomhederne skal ikke opleve unødige regler og forhindringer, forklarede Brian Mikkelsen.
Arbejderen beskrev i sidste uge, hvordan erhvervslivet dominerer i de arbejdsgrupper, som regeringen nedsætter for at få rådgivning om fremtidig lovgivning. Arbejderens gennemgang af 47 rådgivende arbejdsgrupper viser, at erhvervslivet sidder alene eller sammen med ministerier eller eksperter, men uden fagbevægelsen, i mere end halvdelen af arbejdsgrupperne.
Vækstteamet skal komme med sine anbefalinger til regeringen til oktober.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278