Byggeriet af Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland kan nu også gå i gang på den tyske side af Femern Bælt.
Dommeren begrundede afgørelsen med, at aftalen mellem Danmark og Tyskland er folkeretligt bindende.
Forvaltningsdomstolen i Leipzig i Tyskland afviste tirsdag række tyske klager mod forbindelsen.
Det skriver de tyske medier ZDF og NRD.
Domstolen har behandlet i alt seks klager fra blandt andre rederiet Scandlines og flere tyske miljøorganisationer.
Milliardprojektet over Femern Bælt fik grønt lys fra de tyske myndigheder i 2019, men beslutningen blev mødt af en række klager.
Men tirsdag afviste domstolen klagerne. Dommeren begrundede blandt andet afgørelsen med, at aftalen mellem Danmark og Tyskland er folkeretligt bindende.
Tunnelen skal efter planen åbne i 2029 for både biler og tog.
Den politiske aftale mellem Danmark og Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen strækker sig helt tilbage til 2007, hvor de to regeringer nåede frem til en beslutning om at bygge tunnelen. Og i 2008 blev aftalen underskrevet.
>> LÆS OGSÅ: Femerbro er en realitet
Siden er byggeriet trukket i langdrag, og først i april i år besluttede en enig forligskreds bag forbindelsen at sætte gang i selve anlægsarbejdet på dansk grund den 1. januar. Derfor er arbejdet med at etablere en anlægshavn i Rødbyhavn allerede i gang.
Dommen ved den tyske forvaltningsdomstol vækker glæde hos den danske bygherre Femern A/S.
– Vi er tilfredse med, at der nu er skabt klarhed om den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-projektet. Det er en historisk milepæl, som er nået, siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278