Metrobyggeriets italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) mener at have 1,15 milliarder kroner til gode hos den offentlige bygherre Metroselskabet. Det fremgår af entreprenørens årsregnskab for 2015, skriver Berlingske Business.
I dag er budgettet på 22,2 milliarder. Nu ender det skandaleramte byggeri måske med at koste endnu flere skattekroner.
Ekstraregningen skal skyldes omfattende ekstraarbejde og millionudgifter til stål, skriver mediet, som også kan fortælle, at parterne står stejlt overfor hinanden i et opgør om, hvem der skal betale milliardregningen.
For syv år siden lød prisen for gigantprojektet på 18,1 milliarder kroner. I 2010 blev prisen forhøjet til 21,3 milliarder, og i dag er budgettet på 22,2 milliarder. Nu ender det skandaleramte byggeri måske med at koste endnu flere skattekroner.
Forstærkede skakter
Størstedelen af CMT's krav er en del af et tidligere milliardkrav mod Metroselskabet, der kom frem i december. Indtil nu har CMT og Metroselskabet ikke beskrevet tvisten i detaljer, men ifølge Berlingskes oplysninger går det største krav på en ekstra forstærkelse af ydervæggene på 22 af byggeriets skakter, der baner vejen ned til selve metrotunellen.
I 2013 ville Metroselskabet ifølge CMT ikke godkende skakternes ydervægge, som efter planen skal holde de næste 100 år. Derfor blev CMT nødt til at forstærke skakterne, selv om selskabet mente, at forstærkningen var unødvendig og kunne klares inden for rammerne af det eksisterende design og metrobudget.
Den ordre førte ifølge CMT til en udskrivning på op mod 30.000 ekstra ton stål og fem måneders ekstra arbejdstid for entreprenøren, der altså nu forlanger, at Metroselskabet skal betale for ekstraudgifterne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278