21 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Våbenindustriens omsætning skal øges

Forsvarsminister klar til kamp for våbenfirmaer

Våbenindustriens omsætning skal øges

Forsvarsminister Nick Hækkerup stiller militærfolk i uniformer og 11 forsvarsattachéer til rådighed for dansk våbenindustri i håbet om større omsætning og flere arbejdspladser.

I sidste uge var forsvarsministeren på rundtur hos fire forskellige våbenproducenter på Sjælland for at "blive klogere på, hvordan han kan hjælpe forsvarsindustrien". Her er ministeren på besøg hos Brüel og Kjaer, hvor Birger Kriegbaum, aerospace defence manager, viser virksomhedens produkter frem.
FOTO: FAD
1 af 1

Danske våbenproducenter kan se frem til en hjælpende hånd fra Forsvarsministeriet, Udenrigsministeriet, ambassadernes forsvarsattachéer, dansk militær og Eksportrådet.

Tirsdag fremlagde forsvarsminister Nick Hækkerup en "Open for Business"-strategi, der skal hjælpe de danske våbenproducenter til at øge omsætningen.

I den her verden handler det meget om uniformer. Det betyder meget, at dem der bruger vores materiel - nemlig Forsvaret - er med til at vise det frem. Det vil helt sikkert være med til at sparke nogle døre ind hos vores kunder.
Morten Andersen, FAD

Blandt de mange nye tiltag er blandt andet, at lade dansk militært personel og de såkaldte forsvarsattachéer, som befinder sig på 11 danske ambassader rundt om i verden, spille en mere kommerciel rolle end hidtil. De militære befalingsmænd og forsvarsattachéerne skal blandt andet hjælpe våbenindustrien med at vise produkter frem, lave eksportfremstød og hjælpe med at få en fod indenfor på udenlandske markeder.

Lobbyister har været med

Hos de danske våbenproducenters lobbyorganisation, FAD, er der glæde over støtten fra det offentlige.

- Det er vigtigt for os, at vi nu får mulighed for at få personnel fra Forsvaret og forsvarsattachéer ud til de udstillinger, seminarer og industridage, hvor vi møder vores kunder, siger Morten Andersen, business development manager hos FAD (Forsvars- & Aerospaceindustrien i Danmark).

Han uddyber:

- I den her verden handler det meget om uniformer. Det betyder meget, at dem der bruger vores materiel - nemlig Forsvaret - er med til at vise det frem. Det vil helt sikkert være med til at sparke nogle døre ind hos vores kunder.

FAD organiserer 66 danske virksomheder indenfor den danske militærindustri. De mange firmaer beskæftiger cirka 2000 ansatte.

Det er ikke sært, at FAD er glade for den nye strategi. Våbenindustriens lobbyorganisation har nemlig fra start haft en finger med i udformningen af strategien:

"FAD blev orienteret om de indledende tanker om "Open for Business", da arbejdet hermed blev påbegyndt primo 2012, og har siden haft en række drøftelser med Forsvarsministeriets departement og materialdirektøren om strategien. Det er glædeligt at konstatere, at elementer fra disse drøftelser har fundet vej til det fremsendte høringsudkast", skriver FAD blandt andet i sit høringssvar til Forsvarsministeriet, som Arbejderen er i besiddelse af.

Vil ikke sætte tal på arbejdspladser

I sidste uge var forsvarsminister Nick Hækkerup på rundtur hos en række danske våbenproducenter for at "blive klogere på, hvordan han kan hjælpe forsvarsindustrien", som der står på Forsvarsministeriets hjemmeside.

- Danmark er i krise, og vi taber arbejdspladser. Det gælder derfor om at sætte ind alle steder og forsøge at skabe vækst og jobs. Strategien går ud på at åbne døre for den danske forsvarsindustri i udlandet. Det forsøger både jeg og vores dygtige forsvarsattachéer at hjælpe med til. Jeg var i torsdags på rundtur hos flere virksomheder inden for forsvarsindustrien. Den indsigt jeg får i deres arbejde gør det nemmere for mig at hjælpe industrien på vej i udlandet, så vi kan få mere eksport og skabe arbejdspladser, siger ministeren.

Men hos industrien afviser man, at komme med på bud på, hvor mange ekstra arbejdspladser den nye strategi vil skabe:

- Jeg tør simpelthen ikke sætte tal på, hvor mange ekstra arbejdspladser en øget omsætning vil betyde. Jeg vil ikke engang komme med et forsigtigt bud. Hvad forsvarsministeren politisk regner med at få ud af den her strategi, må du spørge ham om, siger Morten Andersen fra FAD.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. maj. 2013 - 11:55   23. maj. 2013 - 12:00

Våbenindustri

ml@arbejderen.dk
Open for Business

Dansk militærs deltagelse i internationale operationer giver ifølge Forsvarsministeriet Danmark ”goodwill” i mange lande. Den skal udnyttes til at markedsføre våbenindustriens produkter.

Open for Business-strategien har tre fokuspunkter

1. De 11 danske forsvarsattachéer skal hjælpe de danske virksomheder. Attachéerne kan åbne døre via deres kontakter til myndigheder, interesseorganisationer og udenlandske virksomheder. Ifølge udspillet skal forsvarsattachéerne "levere bistand til danske virksomheder med det formål at fremme danske erhvervsinteresser og derved skabe grundlag for øget afsætning og vækst for danske virksomheder"

2. Dansk militær skal samarbejde med industrien

3. Forsvarsministeren skal støtte promovering af danske virksomheder