Dansk Palæstinensisk Venskabsforening iværksætter nu en indsamling, der skal sikre, at deres reklamekampagne mod bosætter-varer kan blive spredt over hele landet.
Vi har oplevet en massiv støtte og opbakning til vores kampagne, efter at Movia har droppet vores kampagne.
Fathi El-Abed
- Vi udvider nu kampagnen til at omfatte op mod 400 busser over hele landet. Vi har oplevet en massiv støtte og opbakning til vores kampagne, efter at Movia har droppet vores kampagne. På få dage har hundredevis klaget til Movia over deres beslutning, og vi har fået omkring 50 nye medlemmer. Så nu skal vi have budskabet ud i resten af landet, fortæller formanden for Dansk Palæstinensisk Venskabsforening, Fathi El-Abed, til Arbejderen.
Og de første busselskaber har allerede meldt sig:
- Vi er blevet kontaktet af Nordjyllands Trafikselskab og af FynBus. Begge busselskaber vil gerne have vores kampagne på deres busser, og de ser intet problem i kampagnens budskab, siger Fathi El-Abed.
Tavs bestyrelse
Venskabsforeningens kampagne mod bosætter-varer nåede kun at køre i fire dage på Movias busser i København, før den blev stoppet af busselskabets bestyrelse. Ifølge Movias bestyrelse er reklamen "unødigt stødende". Derfor besluttede bestyrelsen at fjerne reklamen fra Movias busser.
Beslutningen har vakt harme på blandt andet Facebook, hvor gruppen Kære Movia bestyrelse: DROP CENSUREN på få dage har samlet mere end 5200 medlemmer. Og i mandags gik aktivister fra Mellemfolkeligt Samvirke på gaden og besøgte Movias busstoppested på Nørreport i København. Med sig havde de den reklame mod bosætter-produkter, som Movias bestyrelse ikke vil have hængende på busserne.
Tirsdag offentliggjorde Movia en gennemgang af hændelsesforløbet, som slutter med ordene "Movia betragter sagen som udtømt fra selskabets side og har ikke yderligere kommentarer herudover".
>> Læs hele redegørelsen på Movias hjemmeside her
Otte ud af Movias ni mand store politisk valgte bestyrelse stemte for beslutningen. Kun SF'eren Jens Mandrup stemte imod.
- Movia skal ikke blande sig i Israel-Palæstina konfliken og gøre sig til smagsdommer over, hvad der er stødende og ikke-stødende. Jeg synes, at Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening skal have lov til at komme ud med sit budskab, siger Jens Mandrup til Arbejderen.
Straks efter mødet i Movias bestyrelse mødtes direktøren for Movia med den israelske ambassadør i Danmark, der havde krævet et møde om reklamerne på busserne.
Konspirationsteori
Det socialdemokratiske medlem af Movias bestyrelse, Niels E. Bjerrum, mener, at det er naturligt, at en ambassadør kan få et møde med Movias direktør.
Han mener dog ikke, at eksempelvis Enhedslisten eller Dansk Kvindesamfund havde fået lov til at mødes med direktøren, hvis de ville klage over Venstres kampagne mod kontanthjælpsmodtagere eller privathospitalers reklame for operationer af store bryster, som frit har kunne hænge på Movias busser.
- Det afhænger af, hvem man er, og på hvilket niveau du befinder dig. Og en ambassadør er på et andet niveau end eksempelvis Dansk Kvindesamfund og Enhedslisten, siger Niels E. Bjerrum til Arbejderen.
Han mener, at det er udtryk for konspirationsteori at påstå, at ambassadøren ville press Movias direktør.
- Vores direktør har jo ikke stemmeret i bestyrelsen, så ambassadøren kunne ikke lægge pres på ham, siger han og tilføjer:
- Her er tale om en kampagne, der blander sig direkte i en tung, blodig og udenlandsk konflikt. Det er kontanthjælpsreformen ikke. Men jeg indrømmer, at vi kan komme ud på en glidebane. På vores næste bestyrelsesmøde skal vi derfor have en debat om, hvor vi trækker stregen. Men jeg vil ikke foregribe den debat her.
>> Læs mere om kampagnen og støt økonomisk på indsamlingssiden her
Du kan støtte Dansk Palæstinensisk Venskabsforenings kampagne ved at sætte penge ind på bankkonto: Reg 0268 Konto 0000001015 eller via Mobilepay på telefon 20 48 35 34.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278