Selvom det fyger med gode hensigter om bedre uddannelse tvivler de pædagogstuderende på de store forbedringer.
Sidste måned gik 150 vrede pædagogstuderende fra pædagogseminariet Peter Sabroe i demonstration gennem Aarhus gader.
– Pædagog er jo ikke noget man »bare« bliver. Vi skal ud i samfundet og bærer et tungt ansvar. Så er det sgu vigtigt at vi bliver ordentligt rustet og får de kompetencer det kræver, siger pædagogstuderende Sidsel Malling Laursen, som var med til at organiserer demonstrationen.
Forud for de unges aktion ligger en månedlang debat om fremtidens pædagoguddannelse. Debatten startede, da en gruppe nedsat af KV-regeringens uddannelsesminister Tina Nedergaard, i sidste måned kom med 13 anbefalinger til forbedringer af pædagoguddannelsen.
Følgegruppen har taget flere af de pædagogstuderendes krav om forbedringer med i deres anbefalinger. Men alligevel tror faglig sekretær i Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) Kathrine Bødker Tegllund ikke på, at den megen debat bliver efterfulgt af tilstrækkelig handling.
– Jeg er bange for at der kun kommer nogle småjusteringer og det er ikke godt nok. Der er brug for store forandringer, siger hun til Arbejderen.
Lønnede praktikker
– Alle de ting, der betyder noget, koster penge. Så kan alle være nok så enige om at de lønnede praktikker skal afskaffes, men når de ekstra penge til SU skal findes, stopper dialogen, fortsætter hun.
Netop afskaffelsen af de betalte praktikker har i mange år været et af de pædagogstuderendes hovedkrav. I dag er følgegruppe, undervisere og minister enige om, at de lønnede praktikker burde afskaffes.
– Dels fordi vi som lønnede praktikanter indgår i institutionens almindelige normering. Derfor er der ikke den tid til fordybelse som man som studerende har brug for, fortæller Kathrine Bødker Tegllund.
Hvor de lønnede praktikker for nogle går ud over fordybelsen, betyder den for andre valget imellem en uddannelse, eller mad til ungerne derhjemme.
– For enlige forsørgere betyder den lønnede praktik et væsentligt fald i indkomsten. Flere gange om måneden har vi studerende der ringer ind til os og er helt desperate. De beder om hjælp, men der er ikke noget vi kan gøre. De bliver simpelthen tvunget til at stoppe deres uddannelse. De har ikke råd til at fortsætte.
Derfor mener Kathrine Bødker Tegllund heller ikke, at de store forandringer kan vente til bedre tider.
– Der er brug for handling nu.
Flere timer
Et andet af elevernes krav, som følgegruppen har taget med i deres anbefalinger, er kravet om flere undervisningstimer.
I 2010 og 2011 modtog de studerende på pædagoguddannelsen i Aarhus ifølge de studerende kun undervisning i gennemsnit 8 timer og 15 minutter om ugen. Derfor er et centralt krav fra eleverne et minimum på 20 undervisningstimer om ugen.
PLS har brugt det sidste stykke tid på at holde møder med alle folketingspartiernes uddannelsesordførere samt uddannelsesministeren selv. Hvis ikke de mange møder giver pote ,vil studenterorganisationen tage mere udenomsparlamentariske metoder i brug, fortæller Kathrine Bødker Tegllund.
– Hvis der stadig ikke er sket noget til efteråret har vi planer om at starte nogle aktiviteter op der.
Præcis hvad der er på tegnebrættet vil den faglige sekretær dog ikke ud med.
– Men det handler først og fremmest om at få aktiveret vores medlemmer så vi i fællesskab kan få presset de nødvendige tiltag igennem.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278