Christine Antorinis fokus på dansk og matematik er alt for ensidigt, lyder det fra folkeskolens lærere og elever.
Undervisningsminister Christine Antorini (S) fokuserer alt for snævert på dansk og matematik i sit foreløbige udspil om en ny folkeskolereform. Det mener både landets folkeskolelærere og elever.
Ministeren præsenterede i går regeringens kernemålsætninger for en stor folkeskolereform, som den vil arbejde på i det næste halve år. Det er, at alle børn skal blive målbart bedre i dansk og matematik.
– Det, vi gør, er at invitere til et bredt partnerskab med skoleledere, lærere, elever, forældre og kommunalbestyrelsesmedlemmer for at diskutere, hvad det er vi skal gøre for at styrke fagligheden i dansk og matematik, siger Christine Antorini til Jyllands-Posten.
Det fokus overrasker, når man tænker på, at vi har fået en ny regering, lyder det fra Danske Skoleelever, som blandt andet kræver mere elevdemokrati og undervisning i samfundsfag.
– Dansk og matematik er ikke nok, hvis elever og skal kunne begå sig i et demokratisk samfund. Samfundsfag er et ligeså væsentligt fag og bør indføres allerede fra fjerde klasse, så elever kan lære fundamentale ting om det at være aktiv medborger i samfundet, siger formand Vera Rosenbeck.
Fra Danmarks Lærerforening peger formand Anders Bondo Christensen på, at der også skal fokus på de kreative og musiske fag.
– Det er for snævert at tro, at bare fordi vi løfter dansk og matematik, kommer alt andet af sig selv. Nogle har det svært med dansk og matematik, og hvis man blot giver dem mere af det, er jeg slet ikke sikker på, at det er den rigtige løsning, siger han til Jyllands-Posten.
Ministerens tanker er ikke nye.
VKO-regeringen øgede af flere omgange folkeskolens fokus på dansk, matematik, karakterer og tests på bekostning af de kreative fag og den demokratiske dannelse. I 2006 blev folkeskolens formålsparagraf ændret, så folkeskolens formål blev at forberede eleverne til videre uddannelse snarere end at sikre deres alsidige udvikling.
De daværende folkeskoleforlig blev lavet med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, som også har roser til den Antorinis nye udspil.
Regeringspartneren SF er derimod mere skeptisk.
– Folkeskolen er en dannelsesinstitution, og dansk og matematik er vigtige fag, men hvis fagene kommer til at stå alene, er de ikke svar nok på det, der er folkeskolens udfordringer, siger SF’s undervisningsordfører, Annette Vilhelmsen.
Ifølge støttepartiet Enhedslisten skal der »markante indrømmelser« til, hvis de skal med i en ny folkeskolereform.
– Hvis fagene skal styrkes er vi nødt til først at skabe bedre rammebetingelser for læring i folkeskolen. Blandt andet gennem et bedre undervisningsmiljø, færre elever i klasserne og flere undervisningstimer, siger folkeskoleordfører Lars Dohn.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278