Dansk Jernbaneforbund advarede allerede i 2007 transportministeren mod at udlicitere kystbanens trafik til Sverige. Men der blev ikke lyttet.
Idag afgøres DSBFirst’s skæbne. Hvis ikke de danske politikere bliver enige med de svenske myndigheder om en aftale for fremtidens drift, vil DSB sandsynligvis opgive datterselskabet.
Selskabet er i fare for at gå konkurs efter at det er kommet frem, at DSBigennem længere tid har støttet sit datterselskab med millioner af kroner. Ifølge Rigsrevisionen skylder DSBFirst ikke mindre end 396 millioner kroner til DSB.
Det kommer ikke bag på Dansk Jernbaneforbund at udbuddet er gået helt galt:
– Vi advarede fra starten trafikministeren mod at sende den strækning i udbud. Man skal holde sig fra at udlicitere strækninger, der kører ind over Københavns Hovedbanegård. Hvis bare ét tog bliver forsinket, spreder forsinkelsen sig lynhurtigt. Mange forskellige operatører forværrer bare situationen, siger Ulrik Salmonsen, formand for Dansk Jernbaneforbund, til Arbejderen.
Han uddyber:
– Den køreplan, som udbuddet lagde op til hænger simpelthen ikke sammen. Når politikerne ikke vil høre på sund fornuft, skal det gå galt.
DSBFirst vandt i 2007 udbuddet på at køre tog mellem Danmark og Sverige. Men den stramme køreplan i kontrakten harbetydet et kæmpe underskud til DSBFirst.
Ulrik Salmonsen er spændt på i dag at høre, hvad de danske politikere og de svenske myndigheder når frem til.
– Man kan ikke pludselig begynde at ændre på kontrakten. Gør man det, vil de andre togselskaber, der tabte udbuddet have gode muligheder for at kræve erstatning af den danske stat. Det er jo netop problemet med den her slags udbud, forklarer Ulrik Salmonsen.
Hvis ikke der bliver grebet ind vil tabet i DSBFirst i værste fald vokse til halvanden milliard kroner frem til 2017, hvor kontrakten udløber. Det viser en rapport fra sidste uge fra revisionsfirmaet KPMG.
Stop for mere udbud
Dansk Jernbaneforbund kræver nu et stop for flere udbud.
– Den danske jernbane er alt for lille til udbud. Det kan ikke lade sig gøre. Når strækninger sendes i udbud og flere forskellige, nye selskaber kommer ind, forsvinder de stordriftsfordele som findes i dag, uddyber Ulrik Salmonsen.
Han er vred over at trafikministeren forsøger at give DSB skylden for DSBFirst’ fiasko i udbuds-eventyret.
– Det er urimeligt, at transportministeren forsøger at tørre sit ansvar af på DSB’s ledelse og ansatte. Politikerne må stå ved deres beslutninger. Det er dem, der har besluttet at sende store dele af de danske togstrækninger i udbud. Politikerne har stædigt stået fast på, at store dele af trafikken skal udliciteres. Koste hvad det koste vil. Nu står skatteyderne tilbage med regningen, mener Ulrik Salmonsen.
Udbud giver røde tal
Det er ikke kun i Sverige, at DSBFirst har tabt penge.DSBhar mistet en formue ved at byde forgæves på store trafikkontrakter i udlandet. De sidste ti år har DSB’s internationale afdeling udarbejdet dyre bud på en række strækninger i EU (en rute i Norge, tre i England, en i Tyskland og fire i Sverige). DSBvil ikke oplyse, hvor meget virksomhedens internationale afdeling har tabt på forgæves udbud. Flere uafhængige kilder vurderer overfor DR, at DSB’s satsning i udlandet i alt har kostet skatteyderne over én milliard kroner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278