På den anden side af jorden jubler faglige og miljøaktivister over at giftskibet foreløbigt er blevet stoppet.
De australske havnearbejdere overvejer at følge deres danske kollegers blokade. De internationale transportarbejdere jubler. Og miljønetværket National Toxics Network og Greenpeace i Australien jubler på vegne af miljøet.
På den anden side af jorden står miljøorganisationer og -eksperter i kø i Arbejderens mailboks for at hilse miljøminister Karen Ellemanns beslutning om midlertidigt at forhindre giftskibet i at sætte kus mod Danmark velkommen.
– Det er en glædelig nyhed. Det må ikke lykkedes Orica at slippe af sted med en stor miljøforbrydelse. Det er ikke ansvarligt at sende 6100 ton gift til Danmark, og Orica må tage ansvar for sit eget affald. Det er ikke en løsning at sende giften til en anden baghave, siger James Lorenz, talsmand for Greenpeace Australien.
Så sent som i går aktionerede Greenpeace Australien mod Oricas enorme 22.000 ton HCB-giftlager ved Botany Bay, Sydney, for at gøre opmærksom på risikoen ved den dødsensfarlige gifttransport.
Miljøministerens beslutning hilses også velkommen af det australske miljønetværk National Toxics Network (NTN), der i årevis har kæmpet for at Australien selv tager ansvar for sit eget giftige affald:
– Nu må Australien beholde affaldet. Her skal det destrueres forsvarligt med den sidste nye teknologi, som før er blevet brugt til at destruere giftigt affald. Teknologien til at behandle giften eksisterer og nu må den australske miljøminister sikre, at Orica sikkert destruerer det giftige affald i Australien, siger Mariann Lloyd-Smith, tidligere kemikalie-rådgiver for den australske regering og nuværende talsperson for NTN.
Og det var i sidste øjeblik, at giftskibet blev stoppet, mener Det Internationale Transportarbejderforbund (ITF).
– Den første sending giftigt affald skulle have sejlet herfra i dag (i går, red.). Vi vil gerne takke de fagforeninger, som har arbejdet hårdt for at få stoppet skibet. Der er brug for en langsigtet løsning på problemet. Det er ikke godt nok at sejle farligt kemisk affald jorden rundt – det er enormt risikofyldt, siger ITF’s formand, Paddy Crumlin.
For første gang melder de australske havnearbejderes fagforening, MUA, også ud og slår fast, at de ikke vil laste giftaffaldet, hvis de risikerer at skulle losse det igen om få måneder – eksempelvis fordi danske havnearbejdere ikke vil losse skibet i Nyborg.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278