Enhedslisten har dokumenteret, at transportministeren siden september 2010 har været vidende om, at der var alvorlige problemer i DSBFirst.
Mere og mere peger på, at transportminister Hans Chr. Schmidt (V) har spillet en langt mere central rolle i DSBFirst skandalen, end han selv forsøger at give indtryk af.
Det mener Enhedslistens trafikordfører Per Clausen, som har dokumenteret, at transportministeren i hvert fald siden september 2010 har været vidende om, at der var alvorlige problemer i DSBFirst uden at foretage sig noget. Hertil kommer, at han i et svar til Folketingets trafikudvalg den 13. oktober 2010 undlod at informere udvalget om den revisorpåtegning, som fremgik af Øresundstrafikkens AB’s årsrapport 2009.
– Ministeren har altså både forholdt sig besynderligt passivt i denne sag – og misinformeret Folketinget, siger Per Clausen.
– Det ville derfor være rimeligt, hvis Hans Chr. Schmidt fremlagde den redegørelse om, hvad transportministeren har vidst i denne sag og hvornår han har fået denne information, som Folketingets trafikudvalg har bedt om, før han tager stilling til DSB’s bestyrelses fremtid, mener Enhedslistens trafikordfører.
I går trak Mogens Granborg som formand for DSB’s bestyrelse »af helbredsmæssige årsager«. Det skete samme dag, som DSB’s bestyrelse skulle aflevere en redegørelse til transportminister Hans Chr. Schmidt. Her skulle bestyrelsen gøre rede for det, som ministeren har opfattet som tre tilfælde af vildledning af Transportministeriet.
Per Clausen mener, at transportministerens optræden lugter mere og mere af, at han er mere interesseret i at beskytte sig selv, end i at få sandheden frem.
Også Claus Haagen Jensen, professor i offentlig ret ved CBS, mener at ministeren har et medansvar for at have svigtet sin tilsynspligt og undladt at gribe ind, før affæren eskalerede.
– Ministeren har ikke gjort, hvad han kunne og burde i denne sammenhæng. Hvis ministeren var gået alvorligere til sagen tidligere, kunne man have fået de fejlagtige forhold frem, siger Claus Haagen Jensen til Politiken.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278