Trafikforsker frygter konsekvenser for transporten i provinsen, når den ene af DSB’s eneste to profitable jernbane-strækninger skal åbnes op for private.
Private transportkoncerner kan spinde guld på transportminister Hans Chr. Schmidts forslag om at åbne togstrækningen mellem København og Aalborg op for private.
Det er nemlig den ene af de kun to profitable DSB-strækninger i hele landet, som ministeren nu vil give de private mulighed for at køre et eller to tog i timen på.
– Udover S-togene i København er København-Aalborg den strækning, der har den bedste belægning og giver overskud, fortæller trafikforsker på Roskilde Universitetscenter, Per Homann Jespersen, til Arbejderen.
Vi er rigtig glade for trafikministerens udmelding. Især fordi det er en strækning med et en af de bedste muligheder for at drive forretning.
Martin Wex, Arriva
Den private trafikkoncern Arriva er en af de firmaer, der står først i køen til at køre danskerne gennem landet.
Her jubler pressechef Martin Wex over udsigten til at køre tog mellem København og Aalborg:
– Vi er rigtig glade for trafikministerens udmelding. Især fordi det er en strækning med et en af de bedste muligheder for at drive forretning, siger han.
Martin Wex bekræfter, at det er de mange passagerer, der gør strækningen profitabel.
– Det betyder et rentabelt afkast, og at vi kan få en forretning op at stå på den rute. Vi har længe arbejdet for at få åbnet netop dén strækning op, og talt om med forskellige trafikpolitiske ordførere og med Trafikstyrelsen, fortæller Martin Wex til Arbejderen.
Ministeren vil indkalde partierne i Folketinget til forhandlinger om udliciteringen i løbet af foråret.
Men mens Arriva og andre private vil kunne tjene på forslaget, kan det få alvorlige konsekvenser for udkantsdanmark, advarer Per Homann Jespersen.
– Hvis ministeren tillader, at en af de få strækninger, som DSB tjener på, bliver givet som en godbid til private, vil de penge mangle i DSB. Penge som DSB bruger på at sikre tog andre steder i Danmark, der giver underskud, forklarer trafikforskeren.
Hvis DSB kommer til at mangle penge i kassen, risikerer danskerne at billetpriserne bliver sat op, eller at det bliver dyrere at sikre kollektiv trafik i udkantsdanmark, frygter Per Homann Jespersen.
– Hidtil har Danmark drevet kollektivt trafik med et socialt aspekt. Vi har sikret, at vi allesammen betaler næsten det samme, selvom togdriften er dyrere i de tyndt befolkede områder, påpeger han.
Som eksempel på, hvordan profitjagt kan køre jernbanedriften af sporet fortæller han om tyskernes erfaringen med Deutsche Bahn, som sidste sommer opkøbte Arriva.
For halvandet år siden stoppede det tyske jernbanetilsyn samtlige tog på en af hovedstrækningerne i Berlins U-bahn (der drives af Deutsche Bahn).
– Det tyske jernbanetilsyn besluttede, at bremserne skulle udskiftes på samtlige tog. I tre uger kørte ingen tog på hovedstrækningen iBerlin. Deutsche Bahn havde brugt U-bahnen som malkeko og trukket penge ud af selskabet på bekostning af vedligeholdelsen af bremserne. På den tid var Deutsche Bahn meget fokuseret på at blive børsnoteret, siger Per Homann Jespersen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278