Skolens rejsehold vil øge erhvervslivets indflydelse på folkeskolens mål for elevernes læring. Pædagogisk tænketank advarer.
Skal DanskeBank planlægge matematikundervisningen og Fitness.dk stå for idræt?
Det kan blive relevante spørgsmål efter at Skolens rejsehold i sidste uge kom med sin anbefaling til regeringens 360 graders eftersyn af den danske folkeskole.
Rejseholdet mener nemlig, at erhvervslivet skal tages med på råd, når skolen skal redefinere hvad eleverne skal kunne i de forskellige fag, når de forlader folkeskolen.
– Det skal ikke bare være skolen selv, der definerer fagene. Man bliver nødt til at diskutere relevansen i fagene med både ungdomsuddannelserne og erhvervslivet, siger rejseholdets formand, Jørgen Søndergaard, til Information.
Hos Dansk Industris uddannelseschef, Charlotte Rønhof, vækker udmeldingen begejstring.
– Erhvervslivet kan hjælpe med de gode metoder i undervisningen. Det handler også om en bredere samfundsforståelse – hvordan forholder man sig til eksempelvis til genmodificerede fødevarer, siger hun til avisen.
Formanden for de danske skoleledere, Anders Balle, er mindre glad for idéen.
Han advarer mod, at elevernes læringsmål bliver for snævre.
– Det er ikke mit indtryk, at de nuværende mål er for vage. Det er de brede kompetencer, skolen skal varetage, mener Anders Balle.
Hans bekymring deles af Erik Schmidt fra den pædagogiske tænketank Sophia.
– Der er jo tale om et paradigmeskift i måden at tænke skole på, hvor man sætter økonomi over de humanistiske eller demokratiske dannelsesidealer, advarer han.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278